Altumskalar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaius
    • August 2004
    • 150

Altumskalar

Jo gud vilken fin sort av skalar (ciklid) dessa är. Såg dem i affären för 425 kr styck men vågade inte köpa en i och med enligt information från denna sida ska de äta mindre fiskar...

Har dock redan två andra stora skalar och den enda gången man såg att dem var intresserade av att nafsa till neontetrorna var när de låg i påsen. De är ju definitivt inte tillräckligt snabba för att komma ikapp dem...så undrar om den angivna information från sidan kan vara pålitligt när det gäller det här.
  • BULL
    • January 2002
    • 298

Alla scalarer äter mindre fiskar som neontetror om de får chansen.
    Jag tycker att det är konstigt att din zoo butik sålde både scalarer och neontetror till dig utan att tala om det för dig.

Man skulle kunna säga så att alla fiskar äter de fiskar som passar i deras mun även de flesta vegetarianerna.

MVH. Micael Astner

Kommentar

• Zaius
      • August 2004
      • 150

ehemm

Skalarerna fanns redan i mitt akvarium. Neontetrorna (falska) var ny köpta och som man brukar göra (jag i alla fall) läger man påsen i akvariet för de ska vänja sig vid vattentemperaturen *blah blah blah*.

Vet inte...kanske ska vänta lite tills neontetrorna växer till sig lite...hoppas bara att det finns några altumskalarer kvar till salu då...

Man har ju haft skalarer (men inte altum) tillsammans med neons innan och det uppstod inga problem vilket det inte ska heller. Altums är kanske lite rovgirigare?

Kommentar

• fredrikakesson
        • November 2003
        • 1363

Klipp från den här tråden http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30081

//Fredrik

Glad i hågen gjorde jag ett fynd, 20 st kardinaltetror för endast 140 kr. Kom hem, koppade in dem och efter ett tag så skull nedsläppet ske.

För tillfället så hade jag 4 st relativt stora Scalarer simmandes i mitt stora kar. När jag släppt ut mina fina Kardinaler så skedde följande lilla historia:

Kardinalera stirrade nervöst omkring sig. Runt om dem simmade 4 rovdjur strategiskt krigsplacerade runt sina offer, kardinalerna. Som på en given signal kom attacken och fyra kardinaler strök med direkt! Scalarerna betedde sig som proffsiga och sluga lejon på savannen, de var sugna på något gott. Denna lilla händelse upprepades sig ett antal gånger till och slutligen så fanns det inga kardinaltetror kvar.

Slutsats: Var försiktig med vad du stoppar i ditt kar när du har Scalarer, risken är ganska stor att det kan gå som det gjorde för mig.

Kommentar

• Tropfrog
          • October 2002
          • 8083

Sen blir ju altumscalarer väldigt stora. Dom har inga som helst problem med att sätta i sig fullvuxna neoontetror.
          MVH
          Magnus
          min zoon

Kommentar

• plizken
            • April 2004
            • 1293

Zaius, Synd att du inte bor i Stockholmsområdet. Jag köpte tre vildfångade Altum för 99:- styck på en butik i rotebro för en tid sedan.

Dessutom var det Orinoco-altum. (ruskigt fina)
            Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

Kommentar

• fredrikakesson
              • November 2003
              • 1363

Tänk på att Altum ska ha extremt höga kar 60 + cm
              Fredrik

Kommentar

• Zaius
                • August 2004
                • 150

Jo, då hade jag nog haft kvar en del stålar nu ^^. Köpte en altum skalar nu. Den hänger på mina andrar skalarer och har hittills betett sig som dem också. Alltså ingen agressivitet emot de falska neontetrorna.

Kommentar

• The Hulk
                  • October 2004
                  • 7

"Jo, då hade jag nog haft kvar en del stålar nu ^^. Köpte en altum skalar nu. Den hänger på mina andrar skalarer och har hittills betett sig som dem också. Alltså ingen agressivitet emot de falska neontetrorna."

Hur tycker du att det har fungerat att blanda Altum och vanlig scalar? Jag har 5 st vanliga scalarer i mitt 1150 liters som är 1 m högt, jag är mycket sugen på att köpa 6 Alutum. Men jag är lite osäker på hur fiskarna reagerar när de blir 11 totalt av två olika arter.

Kommentar

• Simon Bonnevier
                    • June 2012
                    • 88

Zaius var köpte du dom?
                    I love DISCUS

Mvh Simon ~_~

Kommentar

• Twitch
                      • February 2007
                      • 32

Ursprungligen postat av Simon Bonnevier
                      Zaius var köpte du dom?
                      Det inlägget skrevs 2004. Idag är det extremt svårt att hitta Altum, och billiga finns inte. Men det var väl kanske just därför du frågade
                      Du tänker nu på att du andas

Kommentar

• Simon Bonnevier
                        • June 2012
                        • 88

Ja
                        I love DISCUS

Mvh Simon ~_~

Kommentar

Arbetssätt...