discus temperatur

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bus
    • July 2004
    • 37

discus temperatur

Måste man hålla discus i ca 30 gradigt vatten? Jag har nämligen hört av många att man måste det. Jag skulle vilja prova med discusar men vill också ha mkt växter. De flesta akvarieväxter vill ju bara ha runt 25 grader. Hur gör man då?
    Biotopakvarium ? Eh, näe. Flerotopakvarium-japp
  • PatrikMalmo

Man kompromissar med en temp på 27 grader och väljer enkla växter, javamossa, javaormbunke, flytväxter och liknande. Du kan annars mycket väl hålla discus i en temp på 25 grader och i vanligt kranvatten, de rekommendationer man ser om 30 grader och mjukt, surt vatten är när du vill kunna få fram yngel av dem. Discus kommer att leka i vanligt kranvatten och lägre temp också (om du sköter dem som du ska), men äggen kommer inte att kläckas.

Att hålla discus under förhållanden där de kan få yngel och samtidigt ha växter är ingen bra kombination, tyvärr.

Hilsen!!

Kommentar

• Alexander Ylipää
      • May 2003
      • 1831

Ursprungligen skickat av PatrikMalmo
      Man kompromissar med en temp på 27 grader och väljer enkla växter, javamossa, javaormbunke, flytväxter och liknande. Du kan annars mycket väl hålla discus i en temp på 25 grader och i vanligt kranvatten, de rekommendationer man ser om 30 grader och mjukt, surt vatten är när du vill kunna få fram yngel av dem. Discus kommer att leka i vanligt kranvatten och lägre temp också (om du sköter dem som du ska), men äggen kommer inte att kläckas.

Att hålla discus under förhållanden där de kan få yngel och samtidigt ha växter är ingen bra kombination, tyvärr.

Hilsen!!
      Om man har discus i 25 gradit vatten så blir de stillastående hela tiden och för det mesta, vägrar äta. Sen beror det på hur stora discusarna är. Om de är 12 cm och uppåt så kan man ha dem i 27-28 gradit vatten. Där så kan man ha massor av olika växter som tex. lotus,svärdsplanta,vallisneria,anubias mfl.
      Däremot om man har mindre discus så ska man hellst ha 30gradit vatten, för att få ynglen växa bra och höja imunförsvaret.
      Men som sagt, det är vad jag tycker. Sen får ni göra vad ni vill.
      Med vänlig hälsning
      Alexander

Kommentar

• bus
        • July 2004
        • 37

Får nog sikta in mig på någon annan firre, tack för svaren!
        Biotopakvarium ? Eh, näe. Flerotopakvarium-japp

Kommentar

• discus10
          • April 2003
          • 413

Ursprungligen skickat av PatrikMalmo
          Discus kommer att leka i vanligt kranvatten och lägre temp också (om du sköter dem som du ska), men äggen kommer inte att kläckas.

Hilsen!!
          Det går att odla i vanligt kranvatten. Jag har gjort det några ggr, med lyckat resultat. Och då hade jag ett ph på ca 8,2. Det gäller bara att sköta dom bra som sagt.
          Mvh Jonas
          http://www.discusklubben.se

Kommentar

• Laesk
            • March 2004
            • 399

Som du ser här har jag massa olika växter i 29 gradit vatten.

http://w1.321.telia.com/~u32108390/Fiskar/Discus/Discus-375-liters.jpg

Funka hur bra som helst! Zoopets info är bara rekomendationer, om man överskrider de är de inte hela världen.
            http://hem.bredband.net/b396924/web/index.html
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=184765

Kommentar

• PatrikMalmo

Om man har discus i 25 gradit vatten så blir de stillastående hela tiden och för det mesta, vägrar äta.
              Det beror på hur man sköter dem i övrigt, men jag reserverar mig för små discus, vildfångade exemplar, och möjligen också F1 och F2 generationerna. I det första inlägget glömde jag lägga till att det kan vara stor skillnad på vildfångad fisk och odlad fisk. Jag vet dock flera som har hållt discus i en temp på 25 grader och fått dem att funka ypperligt där.

Det går att odla i vanligt kranvatten. Jag har gjort det några ggr, med lyckat resultat. Och då hade jag ett ph på ca 8,2. Det gäller bara att sköta dom bra som sagt.
              Häftigt!! Det har jag inte hört om innan!!

Får nog sikta in mig på någon annan firre, tack för svaren!
              Ja, vill du ha många växter som är lite mer krävande är det ett bra alternativ.

Hilsen!!

Kommentar

Arbetssätt...