Laetacara dorsigera?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

Laetacara dorsigera?

Såg en jättesöt dvärgciklid i zooaffären igår som jag fastnade för, köpte inte men fastnade framför rutan. Den hette som ovan. Jag har sökt en del på nätet för att läsa mer om den. Problemet verkar vara att det är svårt att skilja hanar och honor åt. Är det nån som har erfarenhet av denna art som har något bra knep? Jag såg ingen skillnad när jag stod och tittade på dem igår.
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!
  • mats41
    • February 2004
    • 593

De brukar gå och se skillnad om man är lite noga hanar är lite större än honerna och han är ochså lite slankare.
    Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

Kommentar

• Holmby
      • February 2004
      • 1118

Hahaha.... Lycka till Lenmar!

Själv har jag problem med att se skillnad på mina Sebrafiskar! (Kan bero på att de har blivit så stora och feta.

Tacka vet jag vuxna svärdbärare!

Kommentar

• Lenmar
        • February 2004
        • 6154

Med andra ord kan det vara lite svårt att se skillnad i en affär eftersom de kan vara olika gamla? Alla var lika utfärgade, någon hade en stark prick på ryggfenan andra inte. Det är inget riktmärke? Tack för svaret / Maria

Kommentar

• Lenmar
          • February 2004
          • 6154

En och en halv minut snabbare än mig Holmby, skippar förhansgranskningen nästa gång så jag blir snabbast .

Jodu, svärdbärare, guppy, platy och molly är ju tacksamma i det avseendet.

Har fått litet blodad tand eftersom det gick så lätt för våra bågfenor att leka. Dessa var så HIMLA snygga. Vill ha..... men gärna en av varje!

Kommentar

• mats m
            • September 2002
            • 515

Hej.
            Kolla rygg och bukfena,hannen har något längre och är spetsigare samt han är något större.
            MVH Mats
            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• Lenmar
              • February 2004
              • 6154

Tack så mycket för svaren matsarna och Holmby. Skall försöka spana in fenorna lite senare, för jag måste ju kolla hur snabbt de försvinner från affären. Är de vanliga annars, jag menar är de ofta/sällan tillgängliga i akvarieaffärer?

Kommentar

• Holmby
                • February 2004
                • 1118

Hittade denna:
                http://www.dogfancy.com/dogfancy/printer.aspx?cid=&aid=3078

Kommentar

• Lenmar
                  • February 2004
                  • 6154

Tack Holmby, gulligt av dig!
                  Den hade jag inte läst, satt uppe halva natten och letade på nätet efter L. Dorsigera så jag hittade massor av träffar. Slängde bara iväg tråden för att kolla om nån hade/haft denna arten hemma och som hade personliga erfarenheter av den.

Kommentar

• mats41
                    • February 2004
                    • 593

Jag ska köpa ett dorsigeruspar på åleds akvarie när jag ska dit dom ska gå i mitt 450L med regnbågsfisk och grönbågfensciklid.
                    Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

Kommentar

• Lenmar
                      • February 2004
                      • 6154

Åkej! Återkommer du med könsskillnader då? Eller nån tjusig bild?

Kommentar

• Shepard
                        • March 2003
                        • 13992

Hej

Jag har ett dorsigerpar. Jag köpte 6 stycken, och lät dem välja partner själva, vilket brukar vara det bästa, dels för att schansen ska öka att man får en hane och en hona, och för att schansen blir större att man får ett par som kommer överens. Tror jag fick 5 honor och en hane, och fick ett par på några dagar. De är inte vuxna, men en skillnad jag kan se, är att honan har en svart fläck i ryggfenan, vilket hanen saknar. Vet inte om det är en könsskillnad, eller om det är individuellt. Som fullvuxna är de rätt lätta att se skillnad på, hanen är större, med större och längre fenor.

Särskilt vanliga vet jag inte om de är, men de verkar vanligare än sin släkting kurvcikliden, förut var det nog tvärtom. Du kan ju få mina 4 kvarvarande

Här är några dåliga bilder på mina:
                        http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=231814#
                        http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=231815#

MVH Micke
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

Kommentar

Arbetssätt...