Kakadua ciklid

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emotional
    • January 2004
    • 475

Kakadua ciklid

Hej på er!
    Jag har ett 60l där jag har 6st guppy (1 hane och 5 honor). Ska köpa några pygmé sugmalar. (ancistrusarna jag hade där tidigare flyttade jag till 180l)

Sen tänkte jag även köpa kakadua ciklider. Skulle det fungera?
    Hur många honor ska jag isåfall ha till hanen? Hur många "grottor" tror ni att jag behöver? För närvarande har jag bara en,men jag kan fixa fler.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

Hej

Jag skulle säga ca 3 stycken honor eftersom Kakaduan är haremlekare så kan den ha flera honor samtidigt. Men jag tycker att 60 liter låter lite litet för fyra stycken ciklider.Eftersom honorna har grotterna bör du i vart fall ha en till varje

De övriga fiskarna skall det inte vara något problem med Kakaduacilider är fredliga och bråkar inte med andra fiskar. I vart fall gör inte mina det.
    "du ångrar bara det du inte gjorde"

Kommentar

• Emotional
      • January 2004
      • 475

Ja,det kanske du har rätt i. Annars verkar kakaduorna så fina.
      Nåja,har du något förslag på någon annan trevlig fisk jag kan ha?

Kommentar

• Lenmar
        • February 2004
        • 6154

Det finns ju dvärgciklider som har lite mindre munnar än kakaduor. Vi har ett par kakaduor tillsammans med gröna bågfensciklider. De gröna har mycket mindre munnar än kakaduorna. Detta har vi "bittert" fått erfara nu när våra bågfenor fått yngel, ett och annat yngel har allt setts slinka ned i kakaduans mun som ett litet mellanmål. Vi köpte kakaduorna främst för att de är så vackra men nu i efterhand så måste jag säga att bågfenorna har varit mycket intressantare än kakaduorna. Särskilt som vi följt dem i lekens olika skeden. Gröna bågfenor heter Nannacara anomala på latin och finns med bland zoopets artbeskrivning. Dock är den bilden VÄLDIGT missvisande vad gäller fiskens riktiga färger. Vi har bilder med usel kvalitet på vår zoon.

Laetacara curviceps är vacker... Igår såg jag en annan otroligt vacker fisk som skimrade i lila/vinrött och gult med svarta ränder, Laetacara dorsigera, gör en sökning på namnen på internet för återigen så gör zoopets bilder dem inte rättvisa när det kommer till färgprakt och skönhet.. Åh vad många roliga dvärgciklider det finns!!

Skall du ha ciklider i ett 60 liters så se till att det finns ordentligt med gömställen, grottor, rötter och mycket växter. Vi har två par i 60 liter, det sägs att det är lite på gränsen och det är det säkert också men det funkar än så länge hos oss. Vi har mycket gömställen, gångar, rötter och växter. Förmodligen kommer vi bara ha ett par däri inom en ganska snar framtid. Men kakaduor i ett 60 liters kan fungera bra.

Honungsgurami är en annan liten trevlig art med små munnar (tänker på dina guppyyngel).

Lycka till!!
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

Kommentar

• Emotional
          • January 2004
          • 475

Jag måste säga att era gröna bågfensciklider är hur vackra om helst!
          Blev oerhört sugen på sådana istället,men det kanske inte fungerar i mitt 60l? Förslag på hur jag kan fixa till inredningen?
          Annars skulle det fungera med ett par kakaduor? Men bågfenorna var ju underbara! *hmm*

Kommentar

• Lenmar
            • February 2004
            • 6154

Thanx, vad rart av dig att skriva så vänliga ord!
            Det funkar ju i mitt 60 liters kar så varför skulle det inte funka i ditt?? De har varit väldigt underhållande att titta på, mycket roligare än kakaduorna. Här är det honan som bestämmer fast hon är mycket mindre än hanen. Han finner sig bara han får vara i närheten av henne. Hon bestämmer hur nära. Jätteduktig på att leda sina yngel trots att hon valde att parkera familjen under pumpen, så en del förmodligen har sugits in där. Har för mig att de är lättare än kakaduor, kan ha fel. Våra kakaduor har iofs inte varit svåra. (*peppar, peppar*)

Kommentar

• Emotional
              • January 2004
              • 475

Är det svårt att se skillnad på hona/hane?
              Tror du att mina guppy kan gå kvar utan problem?
              Så,nu tror jag att jag har varit nog frågvis idag *ler*

Kommentar

• Lenmar
                • February 2004
                • 6154

Nej. Himla lätt om man nu får med sig ett par från affären. Kan vara svårt att se där eftersom de kanske ser lite blekare ut men det brukar handlaren ha koll på och jag ser skillnad som inte alls är så van. Bågfenorna har små munnar men ett och annat yngel slinker nog med skulle jag tro. Är nog alldeles för mycket nybörjare för att egentligen kasta mig in i tråden men jag har ju provat att hålla kakaduor och bågfenor med framgång. Tycker inte du varit särskilt frågvis. Kul att få engagera sig i en tråd som denna! Tack för det och lycka till!

Kommentar

Arbetssätt...