Skalar ägg

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niina
    • April 2003
    • 229

Skalar ägg

Andra gången det händer!
    Förra gången åt ena hanen upp äggen (de är 2 hanar och en hona)
    och nu har väl honan laggt dubbelt så många ägg som förra gången.
    Helt oväntat att de skulle hända.

Men kommer de käka upp äggen denna gången med eller lärt sig från förra?

Fan, lampan släktes och allt ändrades, fick fram en lampa rätt snabbt... men 2 skalarer (som inte var med på det) började käka på äggen... Men honan verkar vakta äggen. Det är bra
  • shpend
    • August 2002
    • 2010

Dom brukar käka upp äggen när dom blir stressade eller rädda. Annars kan du göra det på konstjord väg. Lägg in äggen i ett annat kar eller hink, sedan lägger du en syrepump eller en syresten nära äggen så att det blir cirkulation. Byt vatten ganska ofta och ta bort alla ägg som håller på att mögla.

Kommentar

• Shepard
      • March 2003
      • 13992

Hej

Helst ska man inte kläcka dem på egen hand, eftersom det är en av teorierna om varför scalarer och en del andra populära ciklider har tappat yngelvården. Att odlarna tar bort äggen för att de ska leka så fort som möjligt igen, och då präglas inte ynglen på föräldrarna, och lär sig hur de själva ska göra när de blir vuxna.

Se´n tär det onödigt på paret, eftersom de kommer att försöka leka med en gång igen, och det tar på krafterna att producera ägg så snart efter förra leken, och kan hämma dem i växten, och kanske även förkorta deras liv. Och är dessutom inte den ena partnern med på att leka så snart igen, kan det sluta i slagsmål. Ciklider kan ibland behöva ett par gånger på sig innan de lyckas. Äter de alltid upp äggen så kan det vara bra att byta ut den ena. Bäst resultat får man genom att låta ca 6 ungdjur växa upp tillsammans och välja partner själva. Annars kan de lätt bli osams, om de inte kommer överens. helst bör du ta bort den kvarvarande, den kommer att störa paret annars.

MVH Micke
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

Kommentar

• MagicFingers
        • November 2003
        • 3136

mina par behövde ca.. 10ggr innan det "klaffa" nu går 2-a kullen i karet (1-a var på 9 djur, dom klarade sig inte..denna är på ca 20st)
        allt i ett sällskapskar
        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

Nunc Est Bibendum

Kommentar

• Niina
          • April 2003
          • 229

äggen klarade sig 2 nätter och åts upp idag
          Men det är längst hittills... Honan och den ena hanen var duktiga på att vakta =)
          Kanske blir nästa gång, men lättast skulle vara att ha dom i ett separat akvarium

Honan har valt ut 2 st hanar som hon gillar, den andra som kommer från samma ställe som henne (köpta samtidit) gillar hon inte. Hade oturen att få mer hanar än honor. Men har en liten (som växer sakta) som jag inte vet än vad det är, jag hoppas att det är en hona.

Kommentar

Arbetssätt...