Ny start till oscar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matte_g
    • July 2004
    • 157

    Ny start till oscar

    Jag ska starta ett nytt 500L akvarium.
    Jag tänkte ta 80-90 liter från mitt andra kar plus att jag kör med ett innerfilter extra i 275l karet nu som jag tänte flytta över till 500l karet sen.
    Jag planerar på att köpa 6 st oscars ungdjur och ha i 500l karet så att dom kan para ut sig. Jag har även införskaffat mig ett ytterfilter(eheim 2217).


    Så till frågorna; måste jag köra ytterfiltret i 275 liters eller räcker det med innerfiltret för att få en bra start i det nya akvariumet? Hur länge ska jag vänta innan jag lägger i våra nyköpta oscars i det nya karet?

    Tror ni att man kan hålla två par (om man nu lyckas med det) i det akvariumet av den storleken (200x50x50)?

    Och eftersom dom smutsar ner en hel del så har jag förstått att jag troligtvis måste köpa ett filter till, vat tycker ni och har ni några bra tips på filter? Vill Oscars ha strömt vatten eller skall det vara stillastående?
    Diskusforum.se
    Allt om diskus och lite till.
  • Nessa
    • June 2004
    • 28

    #2
    Hej!

    Enligt min erfarenhet vill de ha syrerikt vatten men inte för strömt. De lever visserligen i en flod, vattnet cirkulerar alltså med god syretillförsel som följd, men inte mitt i strömfåran. Jag hade tidigare ett EHEIM ytterfilter 1560, (stenåldersmodell alltså, men mycket kraftfullt), plus ett innerfilter som fick ta hand om det oundvikliga griseriet, till ett 700L. När ytterfiltret la av pg a orsak, och jag bara hade innerfiltret igång, började två av påfåglarna leka för första gången. Detta blev dock för klent och otillfredställande, eftersom ett stort ytterfilter är suveränt bl a när det gäller att få till en just bakterieflora.

    Nu har jag köpt ett EHEIM professional 2228 och ska skaffa ett innerfilter, det senare behöver inte vara så kraftigt. Jag ska bara ha det för att skona ytterfiltret från alltför mycket jox.

    Ett försök till svar på åtminstone en av dina frågor.
    mvh Vanessa
    Vanessa

    Kommentar

    • Matte_g
      • July 2004
      • 157

      #3
      Tack så Mycket...

      jag har planerat på att köpa ett ytterfilter till... så fort dom har kommit upp i storlek.. Vad ja har förståt så behöver dom mycket filter material
      Diskusforum.se
      Allt om diskus och lite till.

      Kommentar

      • Nessa
        • June 2004
        • 28

        #4
        Ytterfiltret heter EHEIM 2028 och inget annat. Måste ha fått hjärnsläpp, fniss!

        Vanessa
        Vanessa

        Kommentar

        • Matte_g
          • July 2004
          • 157

          #5
          ok jag har planerat på att köpa ett 2250 till och kanske strunta i innerfiltret...
          Diskusforum.se
          Allt om diskus och lite till.

          Kommentar

          Arbetssätt...