hur många i 540L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Qwerty
    • December 2003
    • 526

    hur många i 540L

    he jag undrar hur många full vuxna discusar kan man ha i ett 540L akvarium med måtten 150*60*60 på ett ungefär
    363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart
  • peyman
    • May 2002
    • 416

    #2
    är inte någon diskus expert men 5-6 tror jag låter rimligt.
    Peyman Zehtab-Fard
    Uppsala

    Kommentar

    • Ginfizz
      • May 2003
      • 122

      #3
      Man brukar väll räkna en 50 l per vuxen discus. Så >10 ialafall.
      80 cm c:a 100 l.
      4 Fjärilsciklid.
      2 Kakadua ciklid.
      1 hongkong pleco

      Kommentar

      • Qwerty
        • December 2003
        • 526

        #4
        ok var bra men jag har 540 malawi men jag vill inte ha kvar dom men det vill morsan vem bestämmer och jag betalar discusarna ?
        363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

        Kommentar

        • jackson
          • September 2003
          • 1242

          #5
          Qwerty: Ett tips. Använd punkt, frågetecken och komma när du skriver. Det blir MYCKET enklare att tolka det du skriver då. Jag förstår fortfarande inte allt i inlägg 381, fast jag försökt i flera minuter. Jag försår att den meningen egentligen är flera, men jag ser inte hur den skall delas upp...
          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

          Kommentar

          • malawi_voodoo
            • October 2003
            • 209

            #6
            FAttar inte jag heller...
            Min Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

            Kommentar

            • Qwerty
              • December 2003
              • 526

              #7
              ok... vad bra men jag har 540L malawi kar men jag vill inte ha kvar dom.. men det vill morsan........... vem bestämmer? och jag betalar discusarna ?
              363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

              Kommentar

              • fc25
                • September 2003
                • 330

                #8
                Vem är ägare, skötare till akvariet? Om det är din mamma så bestämmer hon, är akvariet ditt så bestämmer du. Varför inte skaffa ett till? Man kan aldrig få för många akvarium.
                //Fredrich

                Kommentar

                • Qwerty
                  • December 2003
                  • 526

                  #9
                  jag äger och sköter akvariet.. men hon vill ha kvar dom så kan vi inte skaffa ett till för det vill morsan inte
                  363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

                  Kommentar

                  • peyman
                    • May 2002
                    • 416

                    #10
                    hon bara vill ha kvar de för att hon inte vill betala för discusarna 10 discusar det blir inte billig det!
                    Peyman Zehtab-Fard
                    Uppsala

                    Kommentar

                    • Qwerty
                      • December 2003
                      • 526

                      #11
                      men jag såg att det fanns discusar för 50kr st på en affär.. så det blir ju inte dyrt i alla fall.. så är det jag som betalar dom .. men dom var ju bara 5cm stora
                      363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

                      Kommentar

                      • Diskusludde
                        • September 2003
                        • 156

                        #12
                        50 kr st?? räkna med ett kanske stort bort fall för sån billig fisk har nog inte sån hör kvarlitet skulle ja tro.
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=207812

                        vakta ryggen på din vapenbroder så vaktar han din.

                        Kommentar

                        • jackson
                          • September 2003
                          • 1242

                          #13
                          Kvaliten kan vara ok, men så små är svåra att hålla. Du bör skaffa större fiskar. De är enklare att hålla. Du riskerar inte att förlora så många. Du kommer att förlora fiskar. Discusar är väldigt känsliga för rangordningen. Och den som är längst ned i ordningen blir ofta hackkyckling, slutar äta och dör.

                          När du köper diskusar, se till att de har varit i butiken minst en vecka, gärna längre. Då brukar man se vilka som är starkast och äter bra. Undvik de som ser smalare ut och gömmer sig för de andra.
                          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                          Kommentar

                          • Diskusludde
                            • September 2003
                            • 156

                            #14
                            om du köper 10st eller fler så brukar det inte bli någon rangordning då håller sig alla i ett stim. även om du köper dom finaste fiskarna som finns i affären o du inte köper så många så kommer någon av dom ändå sacka efter efter ett tag och du får ändå problem. men i ett 540 liter så skulle ja sätta in en 15st halv stora (runt 10 cm) då får du en stark grupp som har passerat sina mest kritiska stadier i livet och ändå är en till räkligt stor grupp så att rang ording ej bör upp komma. fast om du råkar välja någon/några väldigt aggresiva fiskar så kan det upp komma efter ett tag. fast det är individ till individ.
                            fast om du råkar få någora stycken ex kanske tre st då borde det ordna sig ändå för då finns det så många fiskar för dom att hacka på att dom lär trötta ut sig på flera än som finns till gängliga på detta sätt så kommer dom ut satta fiskarna att kunna växa som vanligt o bli en fin diskus trotts mobbningen.
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=207812

                            vakta ryggen på din vapenbroder så vaktar han din.

                            Kommentar

                            • Diskusludde
                              • September 2003
                              • 156

                              #15
                              fast glöm ej att när dom börjar para ut sig så bör du sälja dom mest ut satta fiskarna för att göra plats åt dom blivade paren/paret.
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=207812

                              vakta ryggen på din vapenbroder så vaktar han din.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...