Discus yngel (hjälp)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bigbata
    • June 2004
    • 6

    Discus yngel (hjälp)

    Hej alla.
    Mina 2 underbara discusar har ännu en gång fått yngel men det slutar alltid på samma sätt, dom hamnar i filtret (insuget) så fort dom blir frisimmande. Jag har enligt instruktioner av inköpsstället testat diverse lösningar som t.e.x nylonstrumpbyxa/nät runt insuget men det hjälper inte. Jag har köpt ett annat akvarium och flyttat över övriga fiskar (scalarer) dit då dessa fiskar åt upp äggen.

    Min fråga är - kan man stänga av filtret (syresätta genom luftpump under tiden) under en kort period då ynglen blir frisimmande utan att oroa sig för fiskarnas hälsa?
    Sorry om jag låter oerfaren och okunnig, för det är jag

    tack på förhand
  • Gwendly
    • April 2003
    • 264

    #2
    http://www.jehmco.com/PRODUCTS_/FILTRATION/Hydro-Sponge_Filters/body_hydro-sponge_filters.html

    jag anvander sadana har filter (de overst pa sidan) till alla mina kar, defenetivt yngel safe Du borde kunna anvanda ett "prefilter" som finns pa den dar sidan till ditt filter for att stoppa ynglen fran sjalvmord. De finns sakert hos din LFS (local fish store)
    Besök ASW och CCA's hemsidor

    www.asw.ca
    www.cichlidae.ca

    Kommentar

    • Bigbata
      • June 2004
      • 6

      #3
      Har beställt sådant filter men ännu ej fått det, så frågan kvarstår

      kan man stänga av filtret (syresätta genom luftpump under tiden) under en kort period (ca 5 dagar)då ynglen blir frisimmande utan att oroa sig för fiskarnas hälsa?

      Kommentar

      • mats m
        • September 2002
        • 515

        #4
        Hej.
        Har du ett annat akvarium så sätt pumpen där då och kör med ett brilljant filter till diskusen.Har aldrig ett motordrivet filter i ett akvarium med yngel på grund av det stora flöde på vattnet som det blir med motordrivet.
        MVH Mats
        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

        Kommentar

        • Bigbata
          • June 2004
          • 6

          #5
          Kan man ellr kan man ej stänga av pumpen.
          Snälla, någon?

          Kommentar

          • Alexander Ylipää
            • May 2003
            • 1831

            #6
            Jag skulle inte göra det. Då filtreras inte vattnet som är rätt så viktigt för de små liven. Men eftersom de sugs in i filtret så kan du ju pröva.
            Med vänlig hälsning
            Alexander

            Kommentar

            • Wrongprincess
              • July 2002
              • 186

              #7
              Klart du kan ta bort filtret! Sätt det i ett annat akvarie för ett par veckor. Köp en luftpump och luftslang och en regulator. Ge dem flöde på ca 1 luftbubbla per sekund när de är som känsligast det räcker. Sen kan du öka på luftbubblor och när ynglen är ungefär 9 dagar efter frisimmandet bör de flyttas till eget akvarie. Lycka till!
              /En discustoka!

              Kommentar

              • Bigbata
                • June 2004
                • 6

                #8
                Tack så mkt, det va det jag ville höra, tack

                /mvh

                Kommentar

                Arbetssätt...