byta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sebbe40
    • March 2002
    • 70

    byta...

    HEj!
    Jag har haft malawi och tanganyika nu i ett par år. NU funderar jag på att byta till några amerikaner. JAg vet inte riktigt vad jag vill ha där i men något intressant iaf. Några tips?
    HAr ett 350 liters men ska förhoppningsvis byta till ett 540 liters eller större.
    bli medlem här:

    http://sebbe40.proboards23.com/index.cgi
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2

    Lyxfråga

    Om jag hade haft 540 liter så hade jag haft ett gäng diskus och växter. Surt och fint

    Garanterat roligare än betongvatten !
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • skinny_rat_boy
      • May 2004
      • 28

      #3
      några av de större jordätarna skulle gå jättebra i ett 540 liters akvarium, de e också väldigt snälla(utom geophagus brasiliensis) och ofta utomordentligt vackra och en del arter e dessutom lättskötta och lättlekta. jag kan rekomendera satonoperca jurupari och geophagus steindachneri men om du läser på så klarar du säkert av de flesta jordätarna.
      Mina personliga favoriter e fiskar ur släktet aequidens och krobia, blå ciklid och guldsöms ciklid e jättehäftiga om man vill ha några tuffare sydamerikanare de finns också några mindre förekommande aequidens som också kan rekomenderas(har några aequidens tetramerus på gång!!). Krobia e inte lika "tuffa".
      Scalarer e ju väldigt trevliga och fina(se upp om du har neontetror!!!).
      Sist och definitivt minst e dvärgcikliderna. Att ha dvärgciklider i ett 540 liters akvarium e kanske lite överflödigt men de kan hållas som komplement till jordätare och scalarer. Jag kan endast rekomendera apistogramma, leatacara och nannacara till någon som inte har tidigare erfarenhet av sydamerikanare.
      Det finns en mängd ciklider som jag inte har nämnt här, men så länge de inte blir för stora eller e för känsliga så klarar du nog av att hålla dem, om du läser på....
      Badkar

      Kommentar

      Arbetssätt...