Papegojciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Margit
    • November 2003
    • 94

    Papegojciklid

    Jag har 2st papegojciklider. Tänkte höra om någon har lyckats få ägg av dom? Mina 2 håller nu på att göra gropar & vaktar hålet för fullt.
    Men ser inga ägg.
    Marie
  • cryptoheros
    • April 2004
    • 13

    #2
    De fleste Papegoeye ciklider er sterile.
    Altsaa klekker ikke eggene.

    Dette er p.ga at denne fisken er en hybrid mellem flere forskjellige mellom-amerikanske ciklider.
    Hybridiseringen har fremstaatt paa en kunstig maate.
    430 --> CA ciklider
    2x 70 --> div fisk (ciklider)

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      De flesta papegojciklider är INTE sterila - däremot så hålls de alldeles för ofta i för små akvarier och växer då inte upp i tillräcklig storlek, samt har där även svårt att klara av sin egen avkomma. DEtta är dock något som de har gemensamt med andra artificiellt uppdragna föräldrar (dvs även de som inte är hybrider).
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Margit
        • November 2003
        • 94

        #4
        men varför håller dom på som dom gör då? Som om dom vaktar ägg.
        Bara ett beteende eller?
        Marie

        Kommentar

        • Fawkes
          • February 2004
          • 246

          #5
          Mina papegojciklider la ägg 2ggr & båda gångerna käkade de upp äggen efter 2-3 dagar. Då skrev jag ett inlägg där jag frågade samma sak.



          Hoppas att det kan vara till hjälp!
          Mvh /Anna
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            men varför håller dom på som dom gör då?
            Dom har inte läst cryptoheros inlägg
            Nej men skämt åsido så behöver de bli rejält stora för att kunna klara av att dra upp en kull. Är de för små så brukar de ofta äta upp sin egen avkomma - detta gäller för många arter.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Hej

              Storleken på akvariet har nog mindre betydelse, då jag fick frisimmande yngel flera gånger av Amphilophus labiatus, som troligtvis är papegojciklidens ursprung, i ett 250-liters. De var ca 15-20 cm. Påfåglar, labiatus, och så´na fiskar, är väl kända för att de växer som ogräs även i för små akvarier? Och dessutom är de ju könsmogna redan innan de är utvuxna, alltså kan de mycket väl leka i ett mindre akvarium än som rekommenderas. För lekmogen storlek når de ju snabbt, och väl mer än det, även i för små akvarier. Jag har mer fattat papegojciklidens problem som att de försöker och försöker, och vid det laget då andra arter lyckas, så misslyckas de fortfarande, för att de inte verkar fortplantningsdugliga. Att äggen och/eller spermierna inte är livskraftiga, för att fiskarna är för missbildade, och generna för förstörda.

              MVH Micke
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Storleken på akvariet har nog mindre betydelse, då jag fick frisimmande yngel flera gånger av Amphilophus labiatus, som troligtvis är papegojciklidens ursprung, i ett 250-liters.
                Jag skulle nog vilja påstå att 90% av de som håller papegojciklider har dem i akvarier som är mindre än 250 liter.

                För lekmogen storlek når de ju snabbt, och väl mer än det, även i för små akvarier.
                Det stämmer och samma gäller för många fiskar, det är t.o.m. så att de ofta börjar leka tidigare om de hålls i små akvarier.
                Däremot klarar de om de börjar leka som unga sällan av att klara av dra upp sin egan avkomma och äter ofta upp äggen.

                Det skall dock sägas att jag aldrig haft denna "art" i något av mina akvarier (inte heller har för avsikt att skaffa några) och därför inte talar av egen erfarenhet, men jag har pratat med några stycken som har odlat den framgångsrikt och de har haft dom i större akvarier (ca. 300 liter).
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • cryptoheros
                  • April 2004
                  • 13

                  #9
                  Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman
                  men varför håller dom på som dom gör då?
                  Dom har inte läst cryptoheros inlägg
                  Nej men skämt åsido så behöver de bli rejält stora för att kunna klara av att dra upp en kull. Är de för små så brukar de ofta äta upp sin egen avkomma - detta gäller för många arter.
                  Fisken kan legge egg selv om de er sterile. Men eggene klekker ikke.

                  Et annet eksempel; Laetacara curviceps.
                  To hunner av denne arten kan danne et par.
                  De oppfoerer seg som et vanlig par. De legger egg og graver litt.
                  Men eggene klekker selvfoelgelig ikke, siden det er to hunner.


                  Jeg trodde at de fleste "Blood Parrots" var sterile (dette er jeg egentlig ganske sikker paa), men siden Kjell Fohrman sier det kan det hende mange av de er fruktbare.
                  Jeg vet at det hender at fisken er fruktbar, men jeg tror de er sterile i de fleste tilfeller.



                  430 --> CA ciklider
                  2x 70 --> div fisk (ciklider)

                  Kommentar

                  • Papegoj Moi
                    • March 2011
                    • 171

                    #10
                    Villka fiskar passar bra med en PapegojCiklider ?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...