Är det någon som har erfarenhet av ovanstående art vad beträffar foder, akvariestorlek, lekbeteende mm? Jag undrar eftersom jag precis har skaffat mig två honor och en hane av dom. Dom går i ett 105-literskar. Är det tillräckligt? Skulle man kunna tänka sig någon mer dvärgciklid som sällskap t ex fjärilar?
Apistogramma panduro?
Kollaps
X
-
Hade 1 hane o 2 honor i ett 275 l. I samma kar gick 1+2 kakadua, 1 par nycklar, 1 par flaggor och lite olika malar och tetror.
Om jag skulle rangordna aggresiviteten så blir de: Kakadua, Flaggor, Panduron och snällast var Nycklarna...
Panduron var de enda i karet som lekte men inte ens då kunde de hålla nåt direkt revir...Kommentar
-
Panduro är helt rätt mycket aggresiv, men bara mot fiskar med någorlunda lika färgsättning, följdaktligen kan man ha andra dvärgciklider som inte påminner om panduro hanen.
En annan sak som är ett krav är att varje hona i akvariet måste ha tillgång till en egen grotta. Så om man ska ha en annan art i akvariet måste dessa också ha grottor, akvariet ska helst vara uppdelat så att hanarna också får ett eget revir. Man kan också ha ett litet stim med tetror som "stryk"-fiskar.
Fiskar som är direkt olämpliga är: Fjärils ciklid, Ap borreli, Ap nijseni, Ap pulchra, Ap sp.inca50, blå ciklid, dvärg-crenicichla, Boliviansk Fjäril, blå fiskar är för det mesta olämpliga.
Förslag på bra fiskar att ha med Ap nijseni: Ap Bitaeniata"mamuri", Ap agazissi, Ap Gephyra, Samtliga Dicrossus, Samtliga Laetacara, samtliga nannacara.
De fiskar som jag inte nämnt passar inte in i något av överstående eftersom jag inte provat att ha dem tillsammans med panduro men i regel kan man ha de flesta dvärgciklider som har annat än en blå färgteckning och inte är aggresivare än panduron själv.
BadkarKommentar
Kommentar