dags igen för nya skalar yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stigan
    • March 2004
    • 44

    dags igen för nya skalar yngel

    För ca 2,5 veckor sen la mina scalarer ägg å dom kläcktes å föräldrarna höll på att flytta runt dom mellan bladen på svärdplantan men tillslut fanns det inga yngel kvar.. antingen tappade dom ner dom eller så åt dom upp dom eller så åt nån annan upp dom.. så i tisdas morse hade dom lagt ägg igen... så idag när dom hade kläckts sög ja över dom till en egen liten burk så att dom ska överleva denna gång... får se hur det går.. förslag på hur man ska gö för att dessa ska få överleva
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=200185
  • Zmulux
    • May 2003
    • 27

    #2
    Bra genomluftning, gömställen och levande foder.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Hej

      Att föda upp dem utan föräldrarna bygger nog bara på problemet att de inte vaktar ynglen. Proffessionella odlare har nog gjort så länge, för att de ska leka så fort som möjligt igen, och då får ynglen ingen schans att själva lära sig hur man gör. Se´n så kanske inte de första lekarna alltid lyckas, och så är det bäst att låta ett antal ungdjur välja partner själva, tvångsgifte leder nog ofta till misslyckade lekar. Jag hade ett bra par som vaktade ynglen, men honan blev sjuk och dog. Då köpte jag en vildfångad hona, och de lekte efter ett tag. Men honan gav sig på hanen, och gav honom rejält med stryk, och ynglen försvann precis innan de skulle bli frisimmande.

      MVH Micke
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • imported_n/a
        • June 2004
        • 19

        #4
        Ha ynglarna i egen kar.
        Eller så får du nog vakta dom

        Kommentar

        Arbetssätt...