Fjärilsciklid "guld"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robot
    • February 2004
    • 1174

    Fjärilsciklid "guld"

    Nån som vet om det är någon skillnad i beteende på dessa och på "vanliga" blå fjärilsciklider?!
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Hej

    Nej, det är samma art, så de bör ha samma betéende.

    MVH Micke
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Robot
      • February 2004
      • 1174

      #3
      Jo, tänkte mest på om de guldfärgade är mindre sönderavlade eller så.. Tänkte försöka få lite fjärilsyngel men vill ha dom på "naturlig" väg.. =) Får väl bli bolivianer annars..

      Kommentar

      • dgqlof
        • November 2003
        • 1344

        #4
        Jag har en kull yngel på uppväxt efter normalfärgade blå föräldrar. Hälften av ungarna är normalfärgade, hälften är gula. Så jag tror inte det är någon skillnad alls på avelsmaterialet utan de använder t.o.m. samma föräldrar och sorterar bara ynglen. Om jag kommer ihåg genetiken rätt borde det betyda att normalt är dominant och båda föräldrarna råkade ha ett gult och ett normalt anlag.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Hej

          Jag skulle tro att de gula i så fall är mer sönderavlade, eftersom de inte är naturliga, och att de troligtvis har fått avla hårt på dem för att få fram den nya färgvarianten. Ja, vanliga blå kan nog ha gula i släkten, då jag har fått vita zebraciklider av ett par där båda var randiga, och en pärlfärgad nymfparakit, där båda föräldrarna var vildformen. Utan stamtavla vet man ju inte vad de har för varianter tidigare i släkten.

          MVH Micke
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Robot
            • February 2004
            • 1174

            #6
            Läste på Adelaide Aquarium att den guldfärgade är en albinovariant..
            Ska iväg och köpa mig ett par och se..

            Tack för svaren iaf!

            Kommentar

            • Mazi
              • January 2004
              • 868

              #7
              De gula är dyrare, så jag tror inte att det är missfärgade yngel eler nåt sånt..

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Hej

                Jag har för mig att de inte har röda ögon, så albino är det nog inte. Har för mig att gula färgvarianter kallas xantiskiska, medan t.ex svarta färgvarianter kallas melanistiska. Den vita zebran kallas också ibland för albino, men den har svarta ögon. Har även sett guldguramin, som är en odlingsvariant av blågurami, kallas för albino, men de har också svarta ögon.

                Nej, den gula är nog inte direkt nå´n missfärgad avkomma efter vanliga fjärilsciklider, utan är nog rätt medvetet framavlad. Det verkar som att många nya avelsvarianter börjar med att det föds en som ser annorlunda ut, och se´n börjar de avla på den. Den gula fjärilscikliden är ju mer orange än gul, den är ju mycket skarpare i färgen än den gula grundfärgen på den vanliga, så den har ju inte den vanliga grundfärgen, utan de har lyckats förstärka det gula på den. Så det kanske kom några som bara hade den blekgula grundfärgen, utan det svarta och blå, i kullar med vanliga fjärilar, och se´n "förädlade" de den, och fick fram den skarpa orangegula färgen de har nu.

                MVH Micke
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • dgqlof
                  • November 2003
                  • 1344

                  #9
                  Det stämmer att de gula inte är albino. Det är inte heller en teckning utan det är bottenfärgen som är annorlunda. Skillnaden syntes tydligt hos ynglen redan inom två veckor, förmodligen var den där från början, bara det att de var för små för att man skulle kunna se det. Det är samma bottenfärger som t.ex. guldguppy och normalguppy.

                  Eftersom jag tycker normalfärgade är finare skall jag försöka byta in guldynglen i akvarieaffären när de blir stora och bara behålla några normala.

                  Kommentar

                  • Mina1
                    • May 2003
                    • 128

                    #10
                    Dgqlof: Har dina fjärilsyngel växt upp med yngelvårdande föräldrar!? Skulle vara kul att höra om någon som lyckats med det.

                    Kommentar

                    • dgqlof
                      • November 2003
                      • 1344

                      #11
                      Mina1: Nej, föräldrarna hade lekt ett antal gånger i sällskapsakvariet och andra natten hade alltid rommen försvunnit. Till slut tröttnade jag och sent den andra kvällen knyckte jag bladet för dem. Från början var det några hundra romkorn, när jag tog bladet var det kanske 100 kvar, bara drygt 30 blev frisimmande. De har å andra sidan klarat sig nästan allihop.

                      Kommentar

                      • Mina1
                        • May 2003
                        • 128

                        #12
                        Ok. Jag har oxå ledsnat. I förrgår plockade jag upp endel rom från mitt fjärilspar, som nu ligger i en plastback med en syresten. Har bytt lite vatten igår och idag samt plockat ur mögliga (vita) romkorn. Syns små svarta prickar i kornen, antar att det är ett gott tecken. De borde kläckas i morgon väl? Har du nåt tips/råd för min allra första kull?

                        Kommentar

                        • Robot
                          • February 2004
                          • 1174

                          #13
                          Frågade gubben på Kungsbacka Zoo där jag köpte ett par gula fjärilar idag. Dom är inte albino som ni redan har konstaterat, däremot kan de kallas labino tydligen för dom saknar inte helt pigment, dom har det gulröda pigmentet kvar, därav färgen och därav avsaknande av blått..

                          Men fina är dom!

                          Kommentar

                          • Mina1
                            • May 2003
                            • 128

                            #14
                            Åh, nu har två av mina romkorn kläckts. De var inga stora krabater det där inte. När ska jag börja mata? 2dagar? Funkar det med liquirfry nr1? Isåfall hur länge kan jag mata med de`t?

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Hej

                              Fjärilar lider nog av samma sak som scalarer verkar lida av, att professionella odlare har tagit bort äggen från föräldrarna i åtskilliga generationer. I början var det inte nödvändigt, utan de gjorde det för att paren skulle leka snabbt igen, och de skulle få fram fler yngel. Det handlade nog, som vanligt, om pengar. Numera måste de nog göra det, för att fiskarna, på grund av att de började ta bort äggen, har tappat yngelvården. Det verkar som att fiskar som inte fick gå med sina föräldrar när de var yngel, och själva lära sig av dem hur man är en bra förälder, tar längre tid på sig att lära sig yngelvård, om de nå´nsin gör det. Så tar man bort äggen från föräldrarna, så bygger man bara på det problemet. Jag har haft ett fjärilspar, av alla jag har haft, som fick fram frisimmande yngel.

                              Se´n trivs ju inte alla individer ihop, största schansen att få ett stabilt par, som inte äter upp äggen/ynglen, är att skaffa ca 6 ungfiskar, och låta dem välja partner själva. Tvångsgifte leder nog oftare till misslyckade lekar.

                              MVH Micke
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...