Vanlig fjäril vs boliviansk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joel_N
    • March 2004
    • 283

    Vanlig fjäril vs boliviansk?

    Står inför ett val som är svårt.
    Vanlig är vacker tål högre temperaturer -discus-temp, dock har jag hört sägas att den är mycket ömtålig och lever inte så länge.
    Boliviansk är också den vacker med ska inte trivas i discus-temp. Dock verkar den vara tåligare på de övriga områdena.
    Vad händer om jag har boliviansk i ett par grader för hög temp än vad som rekomenderas här på zoopet??
    Den som inte frågar får ingenting veta.
  • Robot
    • February 2004
    • 1174

    #2
    Jag tror nog du kan du ha boliviansk fjäril i något högre temp, upp mot 27-28 grader..

    Har du bra balans så är inte fjärilar så ömtåliga.. Mina leker varannan - var tredje vecka i 25.5 - 27.5 gradigt vatten, pH 7 - 7.5, alltså högre pH än dom egentligen ska trivas i..

    Häng inte upp en för mycket på alla siffror - gå lite på fingertoppskänsla...

    Kan ju tillägga att jag har funderingar på att skaffa bolivianska fjärilar för att se om de klarar sin romvård... Vanliga klarar det mycket sällan (för att inte säga aldrig..)

    Kommentar

    • matzen
      • February 2004
      • 608

      #3
      Jag har själv haft egna fjärilar som har lyckats föda upp sina egna yngel så omöjligt är det inte! Att hålla bolivianska i ett lite mjukare och varmare vatten tror jag inte skall vara något problem. Jag har själv hållt dom i ett pH på 6.5 och en temperatur på 28 grader och dom verkade att trivas.
      To be or not to be a cichlidlover that´s no question

      Kommentar

      • Robot
        • February 2004
        • 1174

        #4
        Ursprungligen skickat av matzen
        Jag har själv haft egna fjärilar som har lyckats föda upp sina egna yngel så omöjligt är det inte!
        Verkligen inte illa! Du måste fått tag på väldigt bra fiskar som lyckades med det.. eller fått till perfekta förhållanden.. Mina brukar sluta vakta rommen efter 2-4 dagar.. Tror inte dom blir befruktade...

        Kommentar

        • small
          • January 2003
          • 470

          #5
          Läs gärna mina tidigare frågor här på forumet angående fjärilar och bra vattenkvalitet.

          Har haft 6 par fjärilar i olika omgångar på ca 2mån.Nu har jag en hona kvar.Anser absolut att man ska ha tur och få tag i bra exemplar för att dom ska överleva.Mina vattenvärden är stabila och "bra".Har blivit tipsad om Bolivianska för att den är tåligare.

          Lycka till!!
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
          Att måla är ingen konst.

          Kommentar

          • dgqlof
            • November 2003
            • 1344

            #6
            Ursprungligen skickat av small
            Anser absolut att man ska ha tur och få tag i bra exemplar för att dom ska överleva.
            Jag är tror jag måste hålla med. Köpte 4 st i slutet av mars, av dem är 2 döda, 1 sjuk och 1 mår bra. Jag betvivlar starkt att det är något fel på min skötsel, jag hann nämligen få dem att leka och har lyckats få alla yngel som blev frisimmande att överleva, ett 30-tal.

            Kommentar

            Arbetssätt...