Varför är mina diskus så rädda??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    Varför är mina diskus så rädda??

    Hej!
    Efter att jag sålde bort lite fisk förra veckan så har mina kvarvarande diskusar blitt rädda som faen när man närmar sig akvariet.
    Dom fullkomligt raketsimmar iväg o gömmer sig bkand växter o rötter.

    Vad kan man göra för att få dom lite mer sociala?

    // Matte
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri
  • Linus Skärbring
    • January 2004
    • 96

    #2
    gör ett större vattenbyte stresshormon i vattnet gör att fisken blir rädd. om du har mkt ljus i rummet så rulla ner persienner så du inte får in skuggor i akvariet. öka sedan ljusinsläppet suksesivt(stavas ej så)när dom har blivit mindre rädda... sen får man vara försiktig när man närmar sig karet. tänk på att varje gång dom skräms så ökar stressen.

    Jag brukar även handmata mina diskusar upplever att dom har blivit mkt tamare och orädda sedan jag började med det.

    Lycka till!

    Kommentar

    • Laesk
      • March 2004
      • 399

      #3
      De beror ju lite på me hur många dem är, dom gillar ju gå i grupp.
      Hur många har du kvar?

      När du "går fram" till karet, så testa ist att sätta dig på golvet några meter från, å sen hasa dig fram sittande. Så du har huvudet i höjd med dem. Å gör det mkt långsamt me!

      Handmata funkar nog bra me!

      Men största anledningen är väl att dem tänker:
      "NEJ!! där kommer han som tog upp våra polare, bäst vi gömmer oss så han inte tar oss också"

      Utan tvekan blir det ju bättre med tiden... men kan ju ta ett tag för dem att förstå att du inte skall sälja dem me.
      http://hem.bredband.net/b396924/web/index.html
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=184765

      Kommentar

      • drd
        • March 2004
        • 5586

        #4
        <font face="Comic Sans MS"><font color="navy">Hmm...klart d kan ha med vattenbytena att göra ju...tänkte inte på d..har dock hällt i lite medel typ aqua safe som ska motverka lite men iaf....nu har jag 9 diskusar kvar.
        Sålde mina odrägliga skalarer och en rödturkos bara.
        Ska testa o hänga för en filt på framsidan o se om dom vill komma fram lite mer efter hand.

        //Matte</font id="navy"></font id="Comic Sans MS">
        ________________________________________________

        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

        Kommentar

        • Laesk
          • March 2004
          • 399

          #5
          Tror att filten gör mer skada än nytta! Iofs inte när den hänger där, men sen när du tar bort den!

          drd.. kollade lite på din zoon och såg att du hade ett stort stimm med kardinaler.. hur många är det?

          Köpte 20st till mitt 375.. men skall nog lägga i 30 till.
          http://hem.bredband.net/b396924/web/index.html
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=184765

          Kommentar

          • Frizze
            • March 2003
            • 216

            #6
            samma sak hände med mina nyckelhålsciklider när jag tog bort några gamla akvarieinvånare. Förut kunde man handmata dem men nu gömer de sig så fort man är i rummet.
            //Jakob

            Kommentar

            • Wrongprincess
              • July 2002
              • 186

              #7
              Det går över bara man närmar sig försiktigt. En del av mina discusar är inte ett dugg rädda för håven särskillt efter att jag matat med levande mygg utifrån regnvattentunnan. Då gillar de håven riktigt bra nästan så att de simmar in i den!
              Simma lugnt!
              /En discustoka!

              Kommentar

              • drd
                • March 2004
                • 5586

                #8

                Laeskmannen....stimmet är runt 50 stycken kardinaler.

                Tänkte skaffa ett 540 kar till diskusarna och ha ett 100 tal kardinaler då.

                Jäkligt nice blir det fast dom kan va lite kinkiga mot värmen som diskusarna kräver.
                Dom vill igentligen inte ha mer än 25-26 ju =(

                Funderar på om min hund kan va boven som skrämmer firrarna när man inte e hemma ...hmm...
                // Matte
                ________________________________________________

                Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                Kommentar

                • Wrongprincess
                  • July 2002
                  • 186

                  #9
                  Tror inte det är vovven. De är skygga om man håvat upp nån... fast då ett kort tag nån dag lr så. Skygga kan de även vara om det är nån sjukdom på g lr om de har alldeles för stort akvarie som ungfiskar och massvis med växter att gömma sig bakom. Det går säkert över snart. Pröva om det kan ha med dagsljuset från nåt fönster att göra. Rullgardin kanske? Är det någon dörr i närheten? Hur ser de när du kommer in i rummet osv?
                  Tror det har med håvningen att göra. En grupp discusar som jag ändrar brukar jag möblera om i akvariet åt så får alla börja om på ny kula.
                  Lycka till!
                  /En discustoka!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...