Daggmask-hur ofta?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fesken
    • April 2004
    • 9

Daggmask-hur ofta?

Har hört att man ej skall mata med daggmask för ofta. Börjar ju bli bra säsong för det nu...

540 liters

Påfågel
    Choklad
    Gibbi
  • Joacim
    • December 2003
    • 964

Under överlevnadsutbildningen så fick jag höra att man skulle undvika att äta daggmask pga de parasiter som den för med sig. Kanske de inte påverkar fiskar men själv så hade jag nog undvikit det.
    /J
    Det finns 10 sorters människor här på jorden.
    De som förstår binära tal och de som inte gör det.

Kommentar

• AndreasN
      • July 2003
      • 2732

Det är fel fett för fisken så helst ska man inte mata med det alls.
      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

Kommentar

• Azur
        • March 2003
        • 12946

Jag vet inte vad ni snackar om - daggmask är ett utmärkt foder för fisk, fast i kraftigaste laget att ge mycket av. Jag skulle inte ge daggmask mer än 2 möjligen 3 gånger i veckan (fast jag har haft en pilnäbb som vägrade äta nånting annat än daggmask, och som växte sig stor och stark på endast den dieten). Daggmasken skall självklart inte komma ifrån en gödselstack eller ifrån t.ex. gräsmattor där det spritts ut bekämpningsmedel.

AndreasN: Jag tror du blandar ihop däggdjurskött med daggmask. Däggdjur har, pga hög kroppstemperatur, fett med hög smältpunkt som kan stelna och ruttna i tarmarna på fiskar.

Joacim: det finns ett par parasiter främst riktade mot vildsvin som ibland förekommer i daggmask och som skulle kunna gå på människa (dock knappast fisk), men i en överlevnadssituation kan man ju eventuellt koka daggmasken; äter man rått kött, från vilket djur som helst, finns alltid en risk att få parasiter.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Joacim
          • December 2003
          • 964

Tack för svaret Azur. Det bästa med forumet här är att det alltid finns någon som kan ge ett bra svar. (uhm nästan...
          /J
          Det finns 10 sorters människor här på jorden.
          De som förstår binära tal och de som inte gör det.

Kommentar

• Corydoras mad
            • April 2003
            • 1686

<font color="red">Fattar inte heller vad ni snackar om, daggmask är som Azur säger ett utmärkt foder!!!</font id="red">
            /Mathias
            The Corydoras freak

Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

Kommentar

• AndreasN
              • July 2003
              • 2732

Där ser man.
              540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

Kommentar

• imported_n/a
                • March 2003
                • 320

Jaa där ser man,det där har jag oxo frågat förut,därav en följd fråga,undras om man kunde "hacka" masken i lagom stora bitar o frysa in till ett senare mål mat,va tror ni?
                M-L

Kommentar

• Azur
                  • March 2003
                  • 12946

Visst, varför inte.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

Arbetssätt...