Under överlevnadsutbildningen så fick jag höra att man skulle undvika att äta daggmask pga de parasiter som den för med sig. Kanske de inte påverkar fiskar men själv så hade jag nog undvikit det.
/J
Det finns 10 sorters människor här på jorden.
De som förstår binära tal och de som inte gör det.
Jag vet inte vad ni snackar om - daggmask är ett utmärkt foder för fisk, fast i kraftigaste laget att ge mycket av. Jag skulle inte ge daggmask mer än 2 möjligen 3 gånger i veckan (fast jag har haft en pilnäbb som vägrade äta nånting annat än daggmask, och som växte sig stor och stark på endast den dieten). Daggmasken skall självklart inte komma ifrån en gödselstack eller ifrån t.ex. gräsmattor där det spritts ut bekämpningsmedel.
AndreasN: Jag tror du blandar ihop däggdjurskött med daggmask. Däggdjur har, pga hög kroppstemperatur, fett med hög smältpunkt som kan stelna och ruttna i tarmarna på fiskar.
Joacim: det finns ett par parasiter främst riktade mot vildsvin som ibland förekommer i daggmask och som skulle kunna gå på människa (dock knappast fisk), men i en överlevnadssituation kan man ju eventuellt koka daggmasken; äter man rått kött, från vilket djur som helst, finns alltid en risk att få parasiter.
Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
Jaa där ser man,det där har jag oxo frågat förut,därav en följd fråga,undras om man kunde "hacka" masken i lagom stora bitar o frysa in till ett senare mål mat,va tror ni?
Kommentar