Chiclasoma Managuense

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shifty
    • February 2002
    • 113

    Chiclasoma Managuense

    Det är en vansinnigt vacker ciklid... Men om man skulle ha några i ett 720 liters, går det då att ha några andra fiskar i det? Jag är lite nyfiken på Sorubim Lima men de passar inte alls här eller? Går det att ha några andra ciklidarter med dem? Och hur många bör jag skaffa?

    L - malar är snygga. Går det att ha några sådana om man jämkar PH - värdet lite?

    Jag är en så länge på planeringsstadiet men jag är förtjust i malar och ciklider (från central och sydamerika). Om man nu skulle lämna idén med Managuense och gå på en ren sydamerikansk besättning, vad finns det då för stora ciklider om man kanske vill hålla sig ifrån Påfågel den här gången. Tack för det kommande tipset om att söka i sökmotorn för sötvattenfisk. Jag har gjort det men jag är lite villrådig.


    ________________________
    Shifty
    If you fight fire with fire you´ll end up with ashes.
    ________________________
    ________________________
    Shifty
    If you fight fire with fire you´ll end up with ashes.
    ________________________
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Sorry men jag tycker nog att Parachromis managuensis behöver ett betydligt större akvarium än 720 liter.
    Om du nu satsar på ett sydamerika-akvarium istället för ett Centralamerika så finns det mycket att välja på.
    Några exempel.
    Jordätare - bl.a. släktena Acarichthys, Biotodoma, Geophagus, Guianacara, Gymnogeophagus, Retroculus, Satanoperca.
    Andra rätt stora trevliga fiskar är Uaru, flaggciklider, Hantlar, guldsömciklider för att nämna några exempel.
    Kanske ett akvarium med mellanstora gäddciklider (Crenicichla) kan vara något att fundera på.
    Inte att förglömma så finns ju också diskus.
    Ja nog finns det en hel del att välja på.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Shifty
      • February 2002
      • 113

      #3
      Mjaha, då fick man släppa den idén. Trodde faktiskt att det var tillräckligt stort. Men jag tänker aldrig mer ha ett underdimensionerat akvarium för mina fiskar.

      Nåväl, Discus verkar vara rätt tråkiga även om de är väldigt vackra.

      Tack för det raka svaret i alla fall.



      ________________________
      Shifty
      If you fight fire with fire you´ll end up with ashes.
      ________________________
      ________________________
      Shifty
      If you fight fire with fire you´ll end up with ashes.
      ________________________

      Kommentar

      • strider
        • April 2002
        • 176

        #4
        du kan ha dem i ett 720l kar
        det funkar utmärkt
        de kanske inte blir 75cm
        som i naturen men
        de kommer att trivas
        fint
        men ha mycket sten och lite växter
        köp 4st så kan du nog ha det mesta med dem
        då ägnar de tiden åt att bråka med varandra och att försöka förstöra stenarna
        bara du köper fiskarna små, och låter de växa upp med de andra cikliderna så är den nog lungt
        mvh/

        /Sven Hund

        Kommentar

        • Aqua_Max
          • April 2002
          • 511

          #5
          Jaguarer är värsta inredningsarkitekterna. Är det lekförberedelser på G är de extrema på att flytta grus. Att skyffla upp ett grusberg ända upp till vattenytan i ena kortsidan av ett normalstort akvarium kan vara avklarat på några timmar. Slagsmål med otrevliga följder är också vanliga i för små akvarium, när ett par bildas i ett underdimensionerade akvarium slås det mesta annat ihjäl, och om hannen tröttnar på honan efter att tag är det kört för henne också. Visst är de vackra och häftiga, men tyvärr inte särskilt lämpliga som akvariefisk om man inte har mycket stort akvarium.

          ~~~ Max Photo ~~~
          ~~~ Max Photo ~~~

          Kommentar

          Arbetssätt...