Eldbuk med vilka andra ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Allx
    • March 2002
    • 81

    Eldbuk med vilka andra ?

    Jag har tittat och läst om Eldbuken nu men jag vet inte vad jag ska ha till den, har ett 250L kar som väntar på att få invånare.
    I dagens läge har jag Malawi och är inte så kunnig på centralamerikaner men jag har fastnat för Eldbuk och Salvini men sist nämd är nog lite svår att hålla i det lilla karet och den är ju ganska aggresiv också.
    Men tips på en blandning av centralamerikaner med Eldbuk inräknad vore trevligt. Finns det någon Back to natur bok om centraler?
    MVH/Alex
  • Ulf P
    • March 2002
    • 1615

    #2
    Salvini kan du inte ha med eldbuk pga aggressiviteten som du nämner.

    Jag skulle rekommendera max 1-2 par eldbukar tillsammans med en lungnare art som tex. sajica.

    Själv hade jag scalare i burken sedan tidigare och dom två
    arterna verkar gå bra ihop.

    //Uffe

    Kommentar

    • Allx
      • March 2002
      • 81

      #3
      Okej jag ska läsa vidare om Sajica då. Tänkte ha något annat än malawi nu, är lite less. Tyckte eldbuk va snygg och verkade intressant. Ska till akvarielagret och snacka lite tror jag.
      MVH/Alex

      Kommentar

      • Ulf P
        • March 2002
        • 1615

        #4
        Eldbukarna är trevliga firrar och relativt lugna, tänk bara på att försöka plocka ut några i ungefär samma storlek, för dom kan bråka en del inbördes.

        Tänk också igenom noga vad du stoppar i karet när det gäller Central Amerikanska ciklider eftersom de flesta är rätt aggressiva och många av dom går inte att ha ihop.




        //Uffe

        Kommentar

        • matt.is
          • April 2003
          • 361

          #5
          Sajican är lugn så länge som den inte leker, men eftersom den leker konstant, får övriga medinnevånare finna sig i att drivas till andra områden i karen, när den vallar runt yngel.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=147329

          Kommentar

          • Allx
            • March 2002
            • 81

            #6
            okej hmm det va lite svårare med centralamerikaner än Malawis
            Får se kanske bara kör Eldbukar om det inte passar med så många andra. Är ju ändå ganska litet kar.
            MVH/Alex

            Kommentar

            • Torstensson
              • June 2002
              • 1964

              #7
              Jag hade nog testat med Sebraciklid, eller varför inte Multispinosan. Båda är snygga och blir inte så stora.

              Struntar man i att den kommer från sydamerka kan man ju prova Blåciklid. Guldsöm är inte heller helt fel med Eldbuk, men enl. Zoopets rekomendationer skall den ha ett akvarie på 375-liter, fast den blir ju inte fullvuxen direkt. Så gillar du den, prova!

              Kommentar

              • Allx
                • March 2002
                • 81

                #8
                Okej ska läsa på mer om dom så jag har en bra grund. tack för svaren.


                Vad är detta för fisk?

                Tyckte den va snygg.
                MVH/Alex

                Kommentar

                • Ulf P
                  • March 2002
                  • 1615

                  #9
                  [quote]Ursprungligen skickat av Ulf P
                  Ursprungligen skickat av Torstensson
                  Guldsöm är inte heller helt fel med Eldbuk, Så gillar du den, prova!
                  Varför tror du denna kombinationen skulle funka ?
                  Guldsöm är vackra djur men har väl samma aggressivitet som Salvinin ?

                  Sebran är ju också en extremt aggressiv ciklid....

                  //Uffe

                  Kommentar

                  • Torstensson
                    • June 2002
                    • 1964

                    #10
                    Eldbuk är ju inte heller av den lugna sorten, så det ser jag som ett mindre problem. Är Guldsöm lika mesiga som mitt förra Salvinipar är det ingen fara.
                    Det jag har att gemföra med är Nicaraguaciklid och Jack Dempsey.

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Hej

                      Allx: Det är Jack Dempsey på bilden. Mycket snygga!

                      Stora ciklider är individualister, alla inom samma art behöver inte vara aggressiva. Eldbuken är generellt sett en lugnare ciklid än t.ex guldsöm och salvini, men kan nog försvara sig om den blir attackerad. Eldbuken använder ju mest sina ögonfläckar och stora gälmembran för att lura en rival att den är större än den är. Så eldbukar skäller nog oftast värre än de bits. Sajica är nog som sagt bra sällskap till eldbukar. Även nyckelhål kan gå, om akvariet är tillräckligt stort. Mitt nyckelhålspar höll stånd mot en brasiliensishane, tills han växte om dem. Nu håller de stånd mot ett sajicapar, som är rätt små men framåt. Min förra sajicahane fastnade mellan glaset och en lavasten och dog, och jag misstänker att det var nyckelhålen som jagade dit honom, eftersom de var de enda som fick jaga honom utan att han gav igen.

                      Eldbuken verkar vara en bra mittemellanfisk, den verkar tuff nog att försvara sig mot t.ex Jack Dempsey, och lugn nog att ha med lite lugnare arter, t.ex sajica. Jag hade en scalarehona en gång som satte skräck i ett eldbukspar. En vacker ciklid som skulle kunna gå med eldbuk, är Hypsophrys nicaraguense.

                      MVH Micke
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Allx
                        • March 2002
                        • 81

                        #12
                        Okej då kanske man ska prova med eldbukar och Jack Dempsey. Kommer få möjlighet att flytta dom till ett större kar senare så det är inget problem med storlek.
                        MVH/Alex

                        Kommentar

                        • Allx
                          • March 2002
                          • 81

                          #13
                          tänkte bara fråga en sak till orkar inte skapa ny tråd för det så jag tar det här. Vad kan man ha för fiskar med Salvini? är det typ dom stora Synspilum, Jaguarer, Dempsey? frågar för en kompis räkning.
                          MVH/Alex

                          Kommentar

                          • sleepy
                            • March 2004
                            • 267

                            #14
                            allx var bor du??
                            jag har nämligen några eldbukar jag vill sälja
                            jag bor i gbg
                            ------>> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=179488 <<------

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Hej

                              Jack Dempsey är nog lämpligt sällskap till salvini.
                              Jaguarer kan gå, men blir bra mycket större. Jag hade
                              ett jaguarlekpar med Jack Dempsey ett tag, och det gick bra.
                              Synspilum är jag inte säker på. Jag har fattat dem som stora
                              men rätt lugna.

                              MVH Micke
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...