Discusfantaster kolla hit! :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laesk
    • March 2004
    • 399

    Discusfantaster kolla hit! :)

    Ni som kan så mkt om discusar.. kan ni försöka övertala mig om varför just dem måste ha 30%-50% vattenbyte var/varannan dag. + matas 3-4ggr/dag ... me andra ord: Jag har väldigt svårt att tro er! För hur nyttigt kan de va för dem att växa så mkt som bara möjligt/månad. Varför inte låta dem växa i "normal" takt? Varför inte vara lika petig med all annan fisk?
    Kom med motargument!

    Om man jämför med oss människor.. typ muskelbyggare. Hur bra mår dem av att _bara_ äta nyttig mat, och växa uta bara helve-e. + så tränar dem! Å jag har aldrig sett en discus med hantlar.

    Jag är väl säkert ute och cyklar.. men det låter inte normalt!
    t.ex hur kan en tuggande lombardoi hona klara sig utan mat i 2-4 veckor. Medans discus "måste" ha mat 3ggr / dag för att "må bra" enligt er fantaster Och alla firrar äter inte "sådär" mkt ute i naturen...

    så shooot!
    http://hem.bredband.net/b396924/web/index.html
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=184765
  • Pelle__k
    • March 2003
    • 646

    #2
    Okej Laersk!
    Jag kan svara på varför iaf jag byter vatten 2ggr per vecka!
    Jag märker att mina fiskar mår bättre.
    Sen tycker jag att jämföra en Discusfisk med en kroppsbyggare är väl lite att ta i! Tycker lite synd om båda två vid den jämförelsen.....
    www.discusklubben.se
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=73101

    Kommentar

    • ahlin
      • September 2002
      • 234

      #3
      Vet du hur ofta en diskus äter i det vilda? Vet du hur fort den växer i det vilda?

      Kommentar

      • Laesk
        • March 2004
        • 399

        #4
        Pelle: ah ok det har du säkert mkt rätt i att dem mår bättre av! Men många låter det nog gå till överdrift.
        Sen de med kroppsbyggare kanske man skall ta med en nypa salt.

        ahlin.. jag har svårt att tro att dom hittar så mkt mat/ofta i naturen, som du påstår! Fel har jag säkert med!


        Tycker bara att allt har gått till överdrift när det gäller discus. Så himla känsliga är dem inte! Visst VF/F1 är väl kanske det..
        men är nog samma sak med alla andra arter då.
        http://hem.bredband.net/b396924/web/index.html
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=184765

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          Jag är ingen fantast eller fanatiker och vet inte allt för mycket om Diskus... Men det måste väl finnas en anledning till att de stannar i växten om de inte får så mycket mat. Jag har själv "adopterat" en Diskus som gått i ett vanligt sällskapskar med mat en gång om dagen, den var stor som en snusdosa trots rejäl ålder och pannbenet var vasst som ett rakblad. Så blir de inte i naturen, så förmodligen har de bra tillgång till näringsrikt foder där.
          I naturen kan de, om det finns käk, gå och äta oavbrutet hela tiden, medans de får äta "i skov" i ett akvarium och då behöver större mängder.... så tror jag att det är. I naturen sker ju också ett naturligt och konstant vattenbyte, vilket inte sker i karet.
          Att man byter vatten så ofta är ju just p g a de stora mängder mat de behöver för att utvecklas.... Det skulle bli rejält mycket nitrit i vattnet om man inte gjorde det.
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Det skulle bli rejält mycket nitrit i vattnet om man inte gjorde det.
            Du menar nitrat va?

            MVH
            Magnus
            (som inte kan låta bli när det finns något att rätta till)
            min zoon

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Det lär väl bli både nitrit och nitrat får jag förmoda.... Eller menar du Magnus att man kan mata så mycket utan att det blir nitrit (i slutänden :-)????
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Ursprungligen skickat av Nanc
                Det lär väl bli både nitrit och nitrat får jag förmoda.... Eller menar du Magnus att man kan mata så mycket utan att det blir nitrit (i slutänden :-)????
                Diskus är extremt känsliga för nitrit, så 0 i nitrit är alltid en förutsättning för att hålla diskus. Om du får nitrit i vattnet eller inte beror mycket på vad du har för filter. Matar du mer så behöver du större filter.

                DVS om du har för litet filter så gör du bäst i att mata försiktigt och nöja dig med halvstora exemplar. Ökar du filtervolym och matar mer så kan du njuta av välvuxna exemplar. Jag föredrar det sista. I vilket fall så är det svårt att dra upp diskus till naturlig storlek i akvarium, men det måste ju vara en målsättning....Eller?
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • davide
                  • February 2003
                  • 1093

                  #9
                  --: Kan inget om diskus men gissar ändå :--
                  Leder inte den höga temperaturen till ökad ämnesomsättning vilket erfodrar mer mat?
                  MVH David
                  www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

                  Kommentar

                  • Wrongprincess
                    • July 2002
                    • 186

                    #10
                    Ok en mager discus är ingen frisk discus. För att hålla dem vid liv kanske man kan ge dem enbart flingfoder om de tar emot det. Men för att hålla dem vid god hälsa och gott hull måste det mer till.
                    Att discus är känsligare än många andra arter är väl känt. Men får de ordentliga regelbundna delvattenbyten och man håller sjuklingar och nykomlingar ett par veckors karantän så bör de inte bli mer sjuka än andra arter.
                    Sällskapsfiskar mår bra av att få ett delvattenbyte varannan eller varje vecka. De kan t.om överleva länge utan något delvattenbyte alls bara påfyllning det som avdunstat. Hur de sen mår är en annan fråga...
                    Övermatning av sällskapsfiskar är av ondo. Det är också ett av de vanligaste felen nybörjare gör. Matar för mycket.
                    Jag anser att discus kan man inte mata för mycket. Blir det över på botten måste man suga bort det direkt. Annars förpestar det vattnet i övrigt kan discus äta rätt mycket och övermatning behöver man inte vara rädd för.
                    Hejsvejs!
                    /En discustoka!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...