Kontsigt beteende hos på fåglar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Festae
    • November 2003
    • 41

    Kontsigt beteende hos på fåglar.

    Efter att ha varit 4 st påfåglar som rört sig som vanligt i akvariet.
    Nu när vi satt in en 5:e påfågel så har ett konstigt beteende dykt upp.
    De ligger tillsammans alla 5 på botten och trycker långa stunder.

    De bor med några c.festae i ett 720 liters.
    c.Festae bryr sig inte om påfåglarna.
    Och de blir snart 2 st när de parat ut sig.

    Är det någon som kan säga varför påfåglarna har detta beteende.
    De äter vad jag tycker helt ok.

    //Magnus

    720 Sydamerika
    375 Victoria
    160 Sällskap
    40 Tomt
  • Festae
    • November 2003
    • 41

    #2
    Ingen som vet!
    720 Sydamerika
    375 Victoria
    160 Sällskap
    40 Tomt

    Kommentar

    • FI
      • January 2002
      • 1153

      #3
      Jag har tyvärr inget bra svar men jag hade ett gäng påfåglar som började göra precis som dina en gång, jag fick då höra att det berodde på att vattenkvaliten hade blivit dålig, påfåglar visade tydligen ofta sitt missnöje på vattenkvaliten eller akvariekompisar genom att lägga sig ner och... "sura". Jag vet dock inte om det stämmer, mina slutade lägga sig ner efter ett tag och jag behövde aldrig forska mer i det hela.

      Men att vattenkvaliten skulle ha försämrats så mycket bara för att du stoppade ner en till påfågel i ett sånt stort kar verkar långsökt, vi hade påfåglar på den gamla goda tiden då man bytte vatten max 2 ggr per månad och bara hade skumpatroner som filter och de lade sig aldrig ner och "surade". Så jag tror nog mer på att den femte påfågeln inte riktigt känner sig hemma i karet ännu och att den gör att de andra påfåglarna lägger sig ner de med. Nu vet jag iofs inte hur stora dina påfåglar är men små påfåglar verkar gärna hålla ihop i grupp och mår då en dåligt och lägger sig ner så kanske även de andra lägger sig ned pga gruppkänslan eller nåt? Bara en gissning alltså...

      Mvh Fredrik
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      Arbetssätt...