Snart Yngel- HJÄLP!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • crossniklas
    • October 2003
    • 223

    Snart Yngel- HJÄLP!!!!

    Hej!

    Nu har mitt par av Grön Bågfensciklid lekt- i vanliga tider avskyr honana hanen men nu har honan acepterat hanen. De var nära varandra i några dagar och hanen visade upp sig (som vanligt). Nu är honan i en liten grotta som hon vaktar- hon tar bara snabba simturer utanför ibland om det vankas mat eller så. Om hon ser hanen blir hon helt lack och går till attack. Hon har också fått väldigt mörk färg, lite rutig färg.

    OBS: har fått yngel en gångh tidigare av dom, men det misslyckades. Hanen ville äta ynglena medans honan vill ha kvar dom. Blev slagsmål mellan dom men också ibland med en Ancistrus. Hanen är mkt större och vann i längden, så ynglena blev uppkäkade.

    Hur ska jag göra. Jag ska nog snart sätta hanen i en yngelkasse ( lilla plast-akvariet är upptaget). Om honan sen då kan försvara sina ungar mot fiender... någon mal (små) och några platys Guppys.....
    Vad ska ungarna då ha för mat???

    -Jag vet att ni kommer att säga artemia.... men dewt verkar så krångligt.
    Finns det inget torrfoder i microformat eller något man kan "göra" själv (tänker då på Infisuorier= är det för stort foder för små yngel???).

    Och hur länge vaktar mamman ungarna???.....innan man särar p¨å dom???

    Tacksam på svar snarast möjligen!

    /Niklas

  • Haleli
    • August 2003
    • 413

    #2
    Ursprungligen skickat av crossniklas
    Hej

    Vad ska ungarna då ha för mat???
    -Jag vet att ni kommer att säga artemia.... men dewt verkar så krångligt.
    (tänker då på Infisuorier= är det för stort foder för små yngel???).
    Tacksam på svar snarast möjligen!

    /Niklas

    Hej crossniklas !

    Levande nykläckt artemia är det bästa fodret för dina yngel.Det är inte så krångligt,finns mycket skrivet här på zoopet om artemiakläckning !
    Du kan ju annars försöka få tag i artemiaersättningen Baby-Star.
    Infusorier är för smått foder till så "stora" yngel.
    I sista hand finns MBF fryst Cyclops,(gul karta),med kuber som du trycker ur förpackningen. MBF cyclops är så fruktansvärt små att jag blev besviken på dem. Just därför tror jag att du skulle kunna använda dig av dem !
    Lycka Till !
    Lisa

    Kommentar

    • mats41
      • February 2004
      • 593

      #3
      Ny kläckt artemia och fryst cyklops är en bra start,honan är aggresiv mot hanen när hon vaktar och hanen vill leka igen de är därför han äter upp ynglen ett tips försök vid nästa lek att flytta paret till ett mindre akvarie där du kan ta bort hanen så fort äggen är laggda och befruktade.
      Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

      Kommentar

      • crossniklas
        • October 2003
        • 223

        #4
        FAN!!!!!! I HELV*TE!!!

        Idag när jag kom hem var honan ute och helt blek!- inga yngel.

        VARFÖR!!!???
        Så här var det inte första gången. Då blev det yngel. Gången innan blev det så här med!

        VARFÖR!!!???

        Äter hon upp ynglena???!!! Blir hon nedslagen???

        /Niklas

        Kommentar

        • crossniklas
          • October 2003
          • 223

          #5
          INGEN SOM VET???!!!

          (blir snart desperat!)

          /Niklas =(

          Kommentar

          • ricke
            • February 2004
            • 352

            #6
            de var tråkigt

            Kommentar

            Arbetssätt...