Fisk Steroider

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomaslj
    • May 2003
    • 704

Fisk Steroider

Tjena!. Undrar vad man ska mata fiskarna med för att de ska växa?
    Jag har främst sydamerikanska ciklider och de växer helt enkelt inte. Matar oftast 2 ggr /dag. 1gg troofoder, 1 ggr räkmix.

De ända fiskarna som växt de senaste halvåret är nog mina algätare
    ( med tanke på att de fått käk dygnet runt i form av alger)

Någon som kan rekoomendera ett bra tillväxtfoder som inte smutsar ner för mycket.

http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L
  • plizken
    • April 2004
    • 1293

Massor med cirkulation är nästan viktigare för tillväxten.. Låt dom små liven arbeta med dom små fenorna så kommer dom att bli stora och fina.
    Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

Kommentar

• Thomaslj
      • May 2003
      • 704

K.. har väldigt dålig cirkulation i karet.. kan vara det som gör att de inte får sin dagliga workout då=).
      Har länge funderat på att slänga in extra filterklammar bakom bakrunder.. har ett bra ställe där..
      Får bli nästa projekt!

Kommentar

• Daniel Odell
        • November 2002
        • 1595

nej det där med cirkulation har plizken nog fårr om bakfoten.

de tre reglerna är:
        1) massor med proteinrikt foder
        2) massor med vattenbyten
        3) hög temperatur i vattnet

protein för det gynnar tillväxt, vattenbyten för att hormoner från andra fiskar verkar negatvt på t illväxt, de måste vattenbytas bort. Värme för att matsmältning skall gå fortare och de kan äta mer/oftare under dygnet.
        fish r friend

Kommentar

• Thomaslj
          • May 2003
          • 704

1. Vilka foder är proteinrika?, kan tänka mig att torrfoder inte är så proteinrikt.
          2. Bytar 50% varje vecka, borde räcka=)
          3. har runt 25-26 grader, vill inte höja för att jag tycker att vissa växter blir svårare när jag höjjer den.

Så... Återigen, vilket foder borde jag då ha?.
          Hört att oxhjärta ska få fiskar att växa ordentligt, men även att det smutsar ner så mycket.. har bottentäckande växter och kan bli jobbit att hålla rent med sådana foder.

Kommentar

• plizken
            • April 2004
            • 1293

Funkar för mig. Åsikt inte fakta.
            Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

Kommentar

• Daniel Odell
              • November 2002
              • 1595

jag använder pellets, oxhjärta, råa okokta räkor, räkmix, torsk, mysis. pellets och oxhjärta är absolut mest proteinrikt. jag är väldigt försiktig med oxhjärta och matar bara med det typ 1 gång i veckan.

viktigt är att mata 3-4ggr per dag.

50% varje vecka är ok, 50% 2-3ggr i veckan är bättre.

detta gäller om det är tillväxt utöver det vanliga man är ute efter.

vissa fiskar växer inte vad man än gör. jag har en chokladciklidshane som fastnat på ca 13-14cm nu i ett år. han är dock gravt missformad av inavel/dålig uppväxt.
              fish r friend

Kommentar

• cool
                • October 2002
                • 1869

var fär man tag på oxhjärta då??
                Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
                NY MSN:t__skate@hotmail.com
                Skorpion och amfibie fantast

Kommentar

• chrille_91_3
                  • December 2003
                  • 409

ica?
                  msn: christianedlund1@hotmail.com
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=154639

Kommentar

• Nils och Alva
                    • January 2004
                    • 145

inte så mycket med tillväxt att göra men....

Oxhjärta skall man INTE mata med då det innehåller fett som inte fiskarna kan bryta ner och det ackumuleras i deras lever. inte alls bra.
                    Man ska överhuvudtaget inte mata med kött från varmblodiga djur.

detta är iaf vad det flesta rekomenderar och vad som står i bl.a. Ciklidboken (Ad Konings) där allas vår Kjell Fohrman medverkar...

Nils och/eller Alva
                    -------------------------
                    250 l Malawi + Ancistrus & Pleco

Kommentar

• malawi´n
                      • August 2003
                      • 1643

Ciklidboken är mycket bra, håller med om vad som står i den!
                      Angående proteininnehållet i en del torrfoder så beror det på vilka man köper. Mitt innehåller 40 % protein (Aqutic Nature) och är speciellt för afrikanska ciklider, samt framhäver färger!
                      Så om jag ville att mina fiskar skulle växa och må bra (växa mycket), skulle jag behöva mata ordentligt med torrfoder 1 ggr per dag, samt 1 ggr med räkmix och annat fryst (ordentligt). Just nu byter jag ca 30-40% per vecka, men skulle jag då kunna göra så att jag byter 30-40% på ex söndag samt ytterligare 30% på torsdag,funkar det bra?
                      Synpunkter, tips mm????

Mvh Malawi´n
                      Björn Forsberg

Kommentar

• plizken
                        • April 2004
                        • 1293

En tanke slog mig. Om det nu är så att man inte ska mata fiskar med kött från varmblodiga djur. Hur klarar sig då pirayor såm är kända för att ge sig på boskap och capybaror mm?

Kommentar

• Haleli
                          • August 2003
                          • 413

Hej plizken !

Pirayor är en av de få fiskar som klarar av att äta och smälta kött från varmblodiga djur. Många hajar har som du nog vet samma matvanor.
                          MVH
                          Lisa

Kommentar

• Daniel Odell
                            • November 2002
                            • 1595

Det är absolut inget fel att mata med med oxhjärta. Fettet skär man bort när man gör iordning oxhjärtat. Det är ganska mycket jobb att få loss den rena muskulaturen utan fett.

Det gäller att inte överdriva matningen med oxhjärta då det kan ge förfettning av organ. Men som komplement till en varierande diet är det inga problem.

Observera att mina råd gäller sydamerikaner, klena malawis vågar jag inte ge några kostråd om alls.

Det Nils och Alva skriver att fett skulle lagras i levern stämmer nog inte riktigt, eventuellt osmält fett brukar följa med avföringen och ses lätt som vita klumpar.
                            fish r friend

Kommentar

• plizken
                              • April 2004
                              • 1293

Nu blir man lite förvirrad.

Kommentar

Arbetssätt...