Unga Scalarer.....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thalita

    • June 2021
    • 22

    Unga Scalarer.....

    Har skaffat en grupp på 4 stycken unga Scalarer ska vara Blå Neon. Hur får jag dem att trivas riktigt bra i karet ? Kan man plantera in mer växter och ändra lite på inredning ? Vad har ni i ert kar för Scalarer ?
  • Klas Bengtsson

    • March 2007
    • 424

    #2
    Hur stor i akvarium. Bra mycket rötter i akvarium. Bra köp 6 eller fler grupp.. själv har jag 7 grupp mitt 325 liter Bra rötter och binda på växter anabias växter..
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Klas Bengtsson; 05 June 2023, 11:30.

    Kommentar

    • PixelHermit

      • May 2002
      • 105

      #3
      Precis som Klas skriver så trivs scalarer ofta bra i akvarium med ganska mycket rötter. Dessutom uppskattar de storbladiga växter, till exempel olika svärdsplantor eller Anubias barteri var. barteri. Om de bildar par när de blir könsmogna så är det vanligt att de leker i akvariet, och då lägger de sin rom på någon vertikal yta. Till exempel på ett upprättstående blad till någon storbladig svärdsplanta – men om det inte finns sådana växter så kan de istället lägga sina ägg på nästan vilken vertikal yta som helst; till exempel någon hög rot eller sten, eller till och med på någon av akvarierutorna.
      X
      X
      Läs gärna min artikel om killis-släktet Nothobranchius:
      http://sv.wikipedia.org/wiki/Nothobranchius

      Kommentar

      • Klas Bengtsson

        • March 2007
        • 424

        #4
        Ursprungligen postat av PixelHermit
        Precis som Klas skriver så trivs scalarer ofta bra i akvarium med ganska mycket rötter. Dessutom uppskattar de storbladiga växter, till exempel olika svärdsplantor eller Anubias barteri var. barteri. Om de bildar par när de blir könsmogna så är det vanligt att de leker i akvariet, och då lägger de sin rom på någon vertikal yta. Till exempel på ett upprättstående blad till någon storbladig svärdsplanta – men om det inte finns sådana växter så kan de istället lägga sina ägg på nästan vilken vertikal yta som helst; till exempel någon hög rot eller sten, eller till och med på någon av akvarierutorna.
        Ja håller med dig men lite ha stenar mest viktigt är rötter. Vet svärdplattor är bra med dom stora blir leker och bra små med 6 fler se få köns o små är svårt se bra tror 250 eller 275 liter o uppåt för akvarium . och själv har inte min svärdplattor men vill ha den eller vallinsa växter bra . Bra med tetror nån inte ska ha såsa tetror, bra ihop med pansarmalar och vackra L malar speciellt.. Dom bra lekt hos mig här själv .. Börjar med 6 grupp små scalare börjar med..
        Senast redigerad av Klas Bengtsson; 06 June 2023, 09:49.

        Kommentar

        Arbetssätt...