Uppstart Diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MikBac
    • September 2012
    • 39

    Uppstart Diskus

    Under snart 30 år har jag haft akvarium där jag alltid haft Sydamerikanska ciklider - senaste åren påfågelsciklider i ett 1200 liters - dock flyttade jag under sommaren och hade inte plats för det stora och vackra karet, så fiskar och akvarium flyttade till annan plats än mig.

    Skaffade mig ett Juwel Rio 240 LED med en del enkel* fisk; Guppy. Dock kände jag att jag saknar något, kanske påfåglarna - men djurplågeri med de stora fiskarna i ett så litet akvarium.

    Kom över några små diskus av blue diamond som nu bor i Juwel karet, hade fyra men en var död för någon vecka sen. Övriga mår bra och är väl något skygga, då de alltid trycker under en rot.
    Bestämde mig häromdagen för ett Akvastabil 530 som snart kommer hem (begagnat visserligen, men med allt jag önskar mig). Det ska bli diskus karet.

    Alltid häpnat över de vackra, ståtliga diskusfiskarna och inte förrän nu, då jag har dessa tre "ynglingar" bestämt mig för att köra det i Akvastabil karet, men har lite frågor och alla tips, råd, annat tas vänligen varmt emot.

    Jag har läst på massor, mer än massor.... men råder tydligen delade meningar om t e x om man ska ha grus/ sand eller inte.
    Karet har stor BTN amazonas bakgrund, så rötter ska jag ha - samt fästa en del anubis (som jag har överflöd av) på rötterna

    1. Funderar på vitt grus, typ vita JBL Zanzibar, 0,2-0.6 mm korn... inte så djupt, men att det täcker botten (då jag läst att man kan ha pansarmalar som gör nytta i ett diskuskar, men de kräver ju grus...

    2. Att inte ha grus alls, låta anubisväxterna täcka stora delar av botten, fästa i rötter

    Vad anser ni?

    Vattenbyten
    Läst på om att flera gör dagliga vattenbyten, andra större byten per vecka (30-40%). Har kommunalt vatten med goda värden. Råd här?

    Annat ni kan komma att tänka på?

    Jag är så förtjust i dessa, visserligen än, små varelser. Är ju van med stora, klumpiga, kroniskt hungriga fiskar som mina påfåglar var... Nu dags för skönheter istället för odjuren

  • Göran 46

    • April 2020
    • 62

    #2
    Skall bli intressant att få höra vad de erfarna har att säga i frågan. Jag kommer också att börja med diskus efter att ha haft skalarer, rosentetra och nyckelhållsciklider och liknande. 7 medelstora diskusar tillsammans med ett stim med kardinaltetra ( 20)samt 10 malar som håller rent på botten. Fiskarna skall gå i ett juvel 350 med original innerfilter och ett eheim pro 3e. Har alltid haft bra och stabilt vatten med delvattenbyte 30% en gång i veckan. Tänkte fortsätta med det om jag inte blir starkt avrådd.

    Kommentar

    • stefanr72
      • November 2010
      • 1027

      #3
      Ursprungligen postat av MikBac
      Under snart 30 år har jag haft akvarium där jag alltid haft Sydamerikanska ciklider - senaste åren påfågelsciklider i ett 1200 liters - dock flyttade jag under sommaren och hade inte plats för det stora och vackra karet, så fiskar och akvarium flyttade till annan plats än mig.

      Skaffade mig ett Juwel Rio 240 LED med en del enkel* fisk; Guppy. Dock kände jag att jag saknar något, kanske påfåglarna - men djurplågeri med de stora fiskarna i ett så litet akvarium.

      Kom över några små diskus av blue diamond som nu bor i Juwel karet, hade fyra men en var död för någon vecka sen. Övriga mår bra och är väl något skygga, då de alltid trycker under en rot.
      Bestämde mig häromdagen för ett Akvastabil 530 som snart kommer hem (begagnat visserligen, men med allt jag önskar mig). Det ska bli diskus karet.

      Alltid häpnat över de vackra, ståtliga diskusfiskarna och inte förrän nu, då jag har dessa tre "ynglingar" bestämt mig för att köra det i Akvastabil karet, men har lite frågor och alla tips, råd, annat tas vänligen varmt emot.

      Jag har läst på massor, mer än massor.... men råder tydligen delade meningar om t e x om man ska ha grus/ sand eller inte.
      Karet har stor BTN amazonas bakgrund, så rötter ska jag ha - samt fästa en del anubis (som jag har överflöd av) på rötterna

      1. Funderar på vitt grus, typ vita JBL Zanzibar, 0,2-0.6 mm korn... inte så djupt, men att det täcker botten (då jag läst att man kan ha pansarmalar som gör nytta i ett diskuskar, men de kräver ju grus...

      2. Att inte ha grus alls, låta anubisväxterna täcka stora delar av botten, fästa i rötter

      Vad anser ni?

      Vattenbyten
      Läst på om att flera gör dagliga vattenbyten, andra större byten per vecka (30-40%). Har kommunalt vatten med goda värden. Råd här?

      Annat ni kan komma att tänka på?

      Jag är så förtjust i dessa, visserligen än, små varelser. Är ju van med stora, klumpiga, kroniskt hungriga fiskar som mina påfåglar var... Nu dags för skönheter istället för odjuren

      Att ha 3 smådiskusar är dömt at misslyckas, minst dubbla mängden rekommenderas. Sen bör man dessutom låta dem växa upp i ett litet kar, max 100L.

      Kommentar

      • MikBac
        • September 2012
        • 39

        #4
        Nu har det gått lite över ett år. De 3 smådiskusarna ökades med 4 st ytterligare smådiskusar. Nu är det 4 kvar; varav ett par som leker hela tiden. De andra två är lugna, - nästans som om de två också "flirtar" med den stora, som jag tror är hanen. De leker väldigt ofta, dock inte sett annat än pyttesmå yngel som lever några dagar.

        Det gör inget, köpte inte diskus för att odla - utan mest att ha mycket vackra fiskar, vilket de är och det är härligt att bara sitta och titta på dem.

        Saknade dock påfåglarna, så för en tid sen köpte jag 3 och nu i veckan 4 till - (men de går i ett eget 576 kar) inte med diskusarna. Hade först de små påfåglarna med diskusarna, men de stressade upp diskusarna så enomt så de flck flytta in hos de andra påfåglarna

        Kommentar

        • admin
          Christian Alfredsson

          • November 2004
          • 11220

          #5
          Kolla video här: https://www.zoopet.com/akvarieguide/artikel.php?NR=709

          En av affärerna hade ett kar med massa olika varianter på påfåglar. Förvånad att det fanns så många. Trevliga fiskar men lite för stora för mig, finns det fisk med samma härliga personlighet som blir mindre så hade jag köpt.
          Christian Alfredsson
          Tekniskt ansvarig Zoopet

          Kommentar

          • MikBac
            • September 2012
            • 39

            #6
            Ursprungligen postat av Göran 46
            Skall bli intressant att få höra vad de erfarna har att säga i frågan. Jag kommer också att börja med diskus efter att ha haft skalarer, rosentetra och nyckelhållsciklider och liknande. 7 medelstora diskusar tillsammans med ett stim med kardinaltetra ( 20)samt 10 malar som håller rent på botten. Fiskarna skall gå i ett juvel 350 med original innerfilter och ett eheim pro 3e. Har alltid haft bra och stabilt vatten med delvattenbyte 30% en gång i veckan. Tänkte fortsätta med det om jag inte blir starkt avrådd.
            Hej där Göran,

            Hur har det gått för dig med diskus?

            Trodde det skulle bli lite fler svar här i tråden, kanske inte folk är så aktiva...
            Nåja - lite tankar och funderingar samt olika förändringar har jag gjort under senaste tiden.

            Mina fyra diskusar mår riktigt bra, där "paret" lekt några gånger till - men, min tanke var tidigare att inte odla/ försöka odla. Men då de hela tiden leker, så bestämde jag mig för att flytta dem till ett lekkar. Så nu går de i ett 126L kar där lekkonen är enda inredning. De andra två diskusarna går kvar i Juwel 240, tillsammans med pansarmalarna (pansarmalarna gick tidigare i stora karet med påfågelcikliderna; och fick vara helt i fred) Kanske inte påfåglarna, som annars är glupska, inte gillar smaken av pansarmal..

            Precis innan jag skulle flytta pansarmalarna märkte jag en del "vita bubblor" lite här och där; rom av just pansarmalarna. Lyckades fånga upp ett antal romkorn som satt på anubisblad och satte det i ett litet 12L kar. För en vecka sen kom det ett gäng pyttesmå yngel, som växer relativt snabbt

            Inte haft planer på att skaffa nån annan fisk, men så idag fick jag möjligheten att hämta två diskusar gratis som ev. har "hål-i-huvudet" sjukan. Har ett 125L kar över som är i beredskap som karantän - men som jag nu alltså kommer ta emot dessa två diskusar.
            Läst på om denna sjukdom samt om medicineringen eSHa Hexamit.

            Har ni andra någon erfarenhet gällande just detta? D v s hål-i-huvudet sjukan och användandet av eSHa Hexamit?

            För några år sedan hade en av mina dåvarande påfåglar "pop-eye" sjukdomen och jag köpte då en samling olika eSHa mediciner, men de har stått oanvända. Bäst Före datum är 07 / 2025 så jag vet att den är "good 2 use".

            Frågorna jag har då är (där jag läst bruksanvisningen och doseringsanvisningen för Hexamit:en och kommer följa den

            Hur länge ska jag låta dem gå i karantänkaret? Jag vill på sikt föra över dem till de andra 2 diskusarna i Juwel 240 karet



            Kommentar

            Arbetssätt...