Antal fjärilsciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • WibVic
    • October 2021
    • 5

    Antal fjärilsciklider?

    Hej!
    Jag har haft två par fjärilsciklider, var av en hona dött. Skulle ni köpa en ny hona eller tre? Så det blir flera honor per hane?
  • Nando

    • October 2017
    • 6054

    #2
    Hej! Hur stort är akvariet? Om det är litet skulle jag försöka omplacera den ensamma hanen och bara ha ett par. Om det är stort skulle jag istället utöka med två honor och en hane, så att det kan bli tre par. Tycker det brukar bli bråkigast med bara två par/hanar. Jag har även testat att ha fler honor än hanar men det gick inget vidare i mitt fall. De ensamma honorna blev just ensamma och verkade inte tillföra något till dynamiken. Vid ett tillfälle när jag hade ett par fjärilar i ett litet kar (125L) och hanen gick rätt hårt åt honan mellan lekarna testade jag dock att byta hona och hade då en ensam hona i ett annat kar. På det sättet fick honorna vila sig mellan lekarna i ett annat kar och det funkade faktiskt bra.

    Detta är bara min erfarenhet och någon annan kan säkert ha andra upplevelser. Lycka till!

    Kommentar

    • WibVic
      • October 2021
      • 5

      #3
      Tack Nando!
      450 liter har jag så hoppas det ska funka med flera par

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6054

        #4
        Ja, då borde det funka med tre par. Samtidigt har du ju redan testat att ha två par i det karet och om det funkade bra så kan det naturligtvis funka igen! Det kan vara en bra idé att göra någon liten ändring inredningsmässigt innan du släpper i de nya fjärilarna så att de inte kommer ner i ett kar där paret redan har lagt beslag på hela karet som sitt revir. Om man flyttar några rötter/stenar/grenar först blir det förhoppningsvis så att alla får ”nyetablera sig”.

        Kommentar

        Arbetssätt...