Parachromis octofasciatum (Jack Dempsey) problem!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nybörjaren
    • July 2003
    • 132

    Parachromis octofasciatum (Jack Dempsey) problem!

    Har en ganska stor hona på ca 12cm och har en liten hane på 7cm som jag nyligen har köpt. Honan lade rom i förrgår men hanen skulle hela tiden in i grottan för att äta upp allt så hon fick jaga iväg honom. Vet inte ens om han hade befruktat äggen. I affären som jag köpte den lilla i så var ägaren säker på att det var en hane och han är känd för att vara erfaren när det gäller fisk här i Västerås. Är detta ett normalt beteende hos Jack Dempsey? Mina andra ciklider som jag har har jag aldrig sett detta beteende dvs att den ena partern vill äta upp rommen utan de brukar vakta den aggressivt tillsammans hela tiden. Honan verkar heller inte direkt intresserad av hanen och han simmar efter och hugger efter henne hela tiden. Jag vet att de är parbildande så jag kanske ska köpa en annan större hane istället. Hur skulle ni göra och har ni några tips? Hur ser en lek ut mellan två Jack Dempsey, hur uppvaktar de varandra?
    cikliden
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Hej

    Jag har märkt att hos arter där hanen ska vara den större om de är jämngamla, så kan det bli problem om honan är den större. Då verkar hon inte ta honom på allvar, kan vara aggressiv mot honom, och kan till och med döda honom. Jag hade två chokladciklider där honan var den större. De lekte en gång, men hanen fick inte vara med och vakta, och precis när de hade kläckts försvann de. Se´n fick hanen ett stort sår bakom gällocket, och dog, troligtvis var det honan som gjorde det. Och se´n är det bäst att låta ett antal välja partner själva, eftersom att bara fösa ihop två stycken kan leda till ett stormigt äktenskap med uteblivna eller misslyckade lekar. Hade en scalarehona som gav hanen rejält med stryk efter leken, hon kom inte överens med honom, som den förra gjorde.

    Antingen behåller du hanen så han får växa om honan, och hoppas på att det blir bättre då, eller så byter du honom mot en större. Inget av alternativen är 100-procentiga. Nu var det länge se´n jag hade Jack Dempsey, men vid leken gräver de en del, skakar för varandra, och imponerar på varandra, om jag inte minns fel.

    MVH Micke
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    Arbetssätt...