Apistogramma nijsseni

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Koma
    • May 2003
    • 189

    Apistogramma nijsseni

    Jag har precis inhandlat mig ett par A. nijsseni. Jag har erfarenhet av släktet Apistogramma sedan tidigare, så jag är inte speciellt intresserad av nybörjartipsen som öser över forumet. Vad jag är intresserad av är din erfarenhet av denna fisk specifikt och gärna sådant som utmärker arten från andra i släktet.

    Är det någon som har något intressant att berätta om nijsseni?

    (För övrigt är jag riktigt nöjd med dem och tycker att de slår det mesta, utom kanske möjligen mina saliga A. viejita.)
    ¡Hasta la victoria siempre!
  • akvaake
    • February 2011
    • 1

    #2
    Hej! Det är intressanta fiskar, väldigt livliga men kan vara mycket aggressiva. Min hanne i 190 l burk har lyckats skrämma mina corydoras så att jag inte så ofta får se dem och dessutom försöka smygmata dem. Han ger sig även gärna på tetrorna men de klarar sig fint eftersom de är så många. Honan är inte romstinn och beredd så hon jagas iväg så fort hon visar sig. Jag har en kokosnöt köpt i akvarieaffär som bo. Se till att du har några grottor eftersom de behöver ett revir och bo om det ska kunna bli lek. Vad har du annars för fiskar?

    Kommentar

    • addo
      • January 2007
      • 609

      #3
      Dom är ovanligt aggressiva mot andra ciklider, är väl det som är utmärkande.

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        #4
        En mycket trevlig Ap. som är monogam liksom Ap. panduro.

        Den och panduro brukar räknas som några av de tuffaste Ap. som vi har i handeln här i Sverige. Utmärkande är att deras honor har en liknande kroppsform och teckning. Även honorna är riktigt aggressiva, framförallt när de har rom eller yngel.

        Försök aldrig att ha nijesseni och panduro i samma kar! Om inte hanarna tar död på varandra så gör honorna det.
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        Arbetssätt...