Äntligen Discus!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rufus
    • January 2005
    • 866

    #16
    Ja vill och kan man så ska man testa tycker jag, goda råd får du dessutom, kör på!
    Senast redigerad av Rufus; 11 October 2016, 21:18. Anledning: All text kom inte med
    // Annicka

    Kommentar

    • Juni
      • February 2014
      • 613

      #17
      Nu har det uppstått huvudbry. Som känt har jag stort förtroende för min akvariehandlare som hjälper mig mycket. Han hävdar att han har 26 gr i sina diskuskar. Att jag ska ha 28 gr men absolut inte högre, då kommer inga växter klara sig. När jag läser i böcker, nätet, länkar här mm så står det 28 men gärna uppåt 34 gr?! Om det är för kallt blir fisken känsligare för sjukdomar? Man ska enligt konstens regler lyssna på de som känner och kan djuren man köper men jag vill inte köpa fiskar och sedan går det illa. Vad ska jag tänka och tro om detta?
      Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

      Kommentar

      • KJE
        • August 2013
        • 1066

        #18
        Ursprungligen postat av Juni
        Nu har det uppstått huvudbry. Som känt har jag stort förtroende för min akvariehandlare som hjälper mig mycket. Han hävdar att han har 26 gr i sina diskuskar. Att jag ska ha 28 gr men absolut inte högre, då kommer inga växter klara sig. När jag läser i böcker, nätet, länkar här mm så står det 28 men gärna uppåt 34 gr?! Om det är för kallt blir fisken känsligare för sjukdomar? Man ska enligt konstens regler lyssna på de som känner och kan djuren man köper men jag vill inte köpa fiskar och sedan går det illa. Vad ska jag tänka och tro om detta?
        26 grader lät lite åt Discus, jag hade 29 grader åt mina, över 30 grader tror jag mest handlar om tillfälliga värmekurer. I växtväg hade jag mest svärdsplantor, anubias och vallisneria och dom växterna verkade inte ha några problem med 29 grader, dom tog däremot mycket stryk av saltbehandlingar.
        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #19
          Tycker (som ofta) som KJE. Du har ju sett mitt kar Juni och det var konstant mellan 28-30 och hade mycket växter. Det beror mera på vilka växter du har. Javaormbunke, Cryptocoryne, Jättevallisneria, Anubias trivs utmärkt uppåt 30 men inte så mycket över det. Pratade med en erfaren akvarist och ägare som hållit diskus i 27 grader de senaste 20 åren utan problem. Ute i naturen så pendlar ju temperaturen mer än i våra kar. Både högre och lägre. Men 26 lät lite. Sedan som alltid så beror det väl hur exakt termometern visar. Många termometrar man köper visar +- 2 grader fel. Då kan 26 på termometern var 28 i praktiken.
          När det gäller Diskus så kommer du att märka att det är en djungel och du kommer att behöva bestämma dig för en linje som du sedan håller dvs. att du konsekvent följer din plan. 26 grader är ett mycket ovanligt råd. 28-30 är nog den vanligaste tempen som brukar rekommenderas. Men "alla" med Diskus har lite egna idéer om vad som är bäst. Men lita på din magkänsla.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • KJE
            • August 2013
            • 1066

            #20
            Ursprungligen postat av Bluewing
            Tycker (som ofta) som KJE. Du har ju sett mitt kar Juni och det var konstant mellan 28-30 och hade mycket växter. Det beror mera på vilka växter du har. Javaormbunke, Cryptocoryne, Jättevallisneria, Anubias trivs utmärkt uppåt 30 men inte så mycket över det. Pratade med en erfaren akvarist och ägare som hållit diskus i 27 grader de senaste 20 åren utan problem. Ute i naturen så pendlar ju temperaturen mer än i våra kar. Både högre och lägre. Men 26 lät lite. Sedan som alltid så beror det väl hur exakt termometern visar. Många termometrar man köper visar +- 2 grader fel. Då kan 26 på termometern var 28 i praktiken.
            När det gäller Diskus så kommer du att märka att det är en djungel och du kommer att behöva bestämma dig för en linje som du sedan håller dvs. att du konsekvent följer din plan. 26 grader är ett mycket ovanligt råd. 28-30 är nog den vanligaste tempen som brukar rekommenderas. Men "alla" med Diskus har lite egna idéer om vad som är bäst. Men lita på din magkänsla.
            Jag får tacka för komplimangen
            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

            Kommentar

            • Juni
              • February 2014
              • 613

              #21
              Ja det var just det där med magkänsla, sunt förnuft och konsekvensanalys. Jag har inte tillräcklig erfarenhet av hobbyn för att ha någon riktig magkänsla, det är därför jag kollar med er magkänsla
              Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #22
                Nu vet du ju hur vi ser på det, Juni. Vår magkänsla är som du har tänkt förut. Din handlare kanske är jätteduktig på Diskus, men har en annan magkänsla gällande temperatur bara.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #23
                  Ursprungligen postat av KJE

                  Jag får tacka för komplimangen
                  Varsågod!
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Hella2
                    • July 2005
                    • 1158

                    #24
                    Jag har diskus i 30 grader med javaormbunke med corydorss och malar funkar utmärkt



                    ​​
                    Man blir aldrig fullärd ....

                    Kommentar

                    • Juni
                      • February 2014
                      • 613

                      #25
                      Jag körde på 29 grader men då dog alla mina smyckestetror. Har sänkt till 28 och nu verkar de trivas.
                      Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                      Kommentar

                      • KJE
                        • August 2013
                        • 1066

                        #26
                        Ursprungligen postat av Juni
                        Jag körde på 29 grader men då dog alla mina smyckestetror. Har sänkt till 28 och nu verkar de trivas.
                        Vad trist
                        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                        Kommentar

                        • Juni
                          • February 2014
                          • 613

                          #27
                          Ja det var lite konstigt vid inkoppningen, när Discus kom i, dog 15 smyckestetra. Det kan inte varit en slump alla andra i karet mår väl. Mina diskus är fantastiska och de äter glupskt. Jag vaktar dem som spädbarn!!
                          Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                          Kommentar

                          • KJE
                            • August 2013
                            • 1066

                            #28
                            Ursprungligen postat av Juni
                            Ja det var lite konstigt vid inkoppningen, när Discus kom i, dog 15 smyckestetra. Det kan inte varit en slump alla andra i karet mår väl. Mina diskus är fantastiska och de äter glupskt. Jag vaktar dem som spädbarn!!
                            Kul att Diskus mår bra i alla fall, får man se några bilder?
                            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                            Kommentar

                            Arbetssätt...