Äntligen Discus!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Juni
    • February 2014
    • 613

    Äntligen Discus!

    Fy f.... vad jag skrubbat akvarium detta dygn! Det skulle ta nån timme men jag har hålla på i evigheter. Man måste ha bra rygg som akvarist! Jag har skavt av skinn, halkat på en slang brutit varenda nagel och kommer uteslutas ur svenska kyrkan för de ramsor jag åstadkommit.
    Men det kommer bli så vackert! Om några dagar kommer ny belysning, nya växter och en helt ny uppsättning småfisk. Efter det kommer mina Discus som jag längtat efter. Känner mig så upprymd och förväntansfull, ska bli så kul med detta nya projekt!
    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Halloj Juni!
    Det har varit lite tunnsått med ordentliga SA- och Discus-projekt på senare tid, så det skall bli riktigt kul och spännande att följa ditt nya Discus-kar!

    Hoppas du drar in många bilder och filmer på dessa fantastiska ciklider!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Juni, jag känner så väl igen din längtan efter Discus . Lycka till nu, och som Mats säger, fota mycket framöver . Hoppas att du får tag på riktigt fina exemplar.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • KJE
        • August 2013
        • 1066

        #4
        Ursprungligen postat av Juni
        Fy f.... vad jag skrubbat akvarium detta dygn! Det skulle ta nån timme men jag har hålla på i evigheter. Man måste ha bra rygg som akvarist! Jag har skavt av skinn, halkat på en slang brutit varenda nagel och kommer uteslutas ur svenska kyrkan för de ramsor jag åstadkommit.
        Men det kommer bli så vackert! Om några dagar kommer ny belysning, nya växter och en helt ny uppsättning småfisk. Efter det kommer mina Discus som jag längtat efter. Känner mig så upprymd och förväntansfull, ska bli så kul med detta nya projekt!
        Vad blir det för Discus?
        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

        Kommentar

        • Juni
          • February 2014
          • 613

          #5
          Jag har ju egentligen suktat efter Bluewings blå Discus, men nu har handlarn både blå och orange så nu är valet svårt! Jag ska kolla vad de heter. Vill inte spetsa in mig för mycket på individerna ifall de inte finns kvar när karet är inkört. Handlarn vill vänta en månad från att karet är klart tills att Discus kan flyttas över. Det låter långt? Filtermedia har jag kvar så där finns bakterier, har även kvar tre ancistrus som håller igång karet.
          Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

          Kommentar

          • KJE
            • August 2013
            • 1066

            #6
            Ursprungligen postat av Juni
            Jag har ju egentligen suktat efter Bluewings blå Discus, men nu har handlarn både blå och orange så nu är valet svårt! Jag ska kolla vad de heter. Vill inte spetsa in mig för mycket på individerna ifall de inte finns kvar när karet är inkört. Handlarn vill vänta en månad från att karet är klart tills att Discus kan flyttas över. Det låter långt? Filtermedia har jag kvar så där finns bakterier, har även kvar tre ancistrus som håller igång karet.
            Det låter som en seriös handlare tycker jag, Discus är ju ganska känsliga, bra med väl inkört akvarium innan man sätter in dom. Så är dom stora eller små? Fina färger i alla fall, jag hade nog tagit några av varje
            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

            Kommentar

            • Juni
              • February 2014
              • 613

              #7
              De är ganska små, runt 7 cm. Men som sagt inte spikat individer så det kan ändras! Är olika sorters Discus olika känsliga? Jag är ju van vid mina Malawi som har tålt allt från ny mat till taskig kemi i vattnet. De var perfekta som nybörjarfisk om de inte käkat upp varandra i nedstigande grad. Det ska bli så skönt med lite lugnare fiskar! Det kommer bilder när jag ordnat upp mitt gold medlemskap!
              Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

              Kommentar

              • Juni
                • February 2014
                • 613

                #8
                Tänkte också blanda färgerna men samtidigt var det mäktigt när de simmade tillsammans i samma färg, det intrycket försvinner om jag blandar. Vad tycker publiken? Blå, orange eller blandat? (Är lite osäker på om de blå blir lika kraftiga i färgerna som B.Ws,)
                Handlarn tyckte jag skulle ha många pansarmalar men det var ju den tråkigaste fisk jag sett! Några roligare alternativ för den rollen?
                Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                Kommentar

                • KJE
                  • August 2013
                  • 1066

                  #9
                  Ursprungligen postat av Juni
                  De är ganska små, runt 7 cm. Men som sagt inte spikat individer så det kan ändras! Är olika sorters Discus olika känsliga? Jag är ju van vid mina Malawi som har tålt allt från ny mat till taskig kemi i vattnet. De var perfekta som nybörjarfisk om de inte käkat upp varandra i nedstigande grad. Det ska bli så skönt med lite lugnare fiskar! Det kommer bilder när jag ordnat upp mitt gold medlemskap!
                  Alla Discussorter är nog lika känsliga men det anses allmänt vara mycket lättare med fullvuxna Discus. När jag hade Discus så hade jag bara fullvuxna (drygt 15 cm i diameter) och hade inga problem med dom, å andra sidan så finns det dom som har små utan problem, det handlar nog mest bara om hur noga man är med skötseln tror jag

                  När det gäller färgerna så röstar jag som sagt på blandat Angående pansarmalarna så finns det en hel del olika varianter, bland annat fläckig pansarmal, Sterbai pansarmal och den helsvarta sorten av aeneus (Venezuela sp), om jag minns rätt så finns det också albinopansarmalar (vita med rödaktiga ögon). Sedan finns det någon slags laserpansarmal som är mera grön/guldskimrande
                  Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                  Kommentar

                  • Juni
                    • February 2014
                    • 613

                    #10
                    Väljer mellan Discus sorterna "röd melon" "blå diamant" och "red royal" Hur viktigt är det att det blir rätt antal hanar-honor? Kan man tydligt se kön?
                    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #11
                      Vad roligt Juni att din Diskusdröm närmar sig premiär. I den storleken är det bara att gissa på kön. Ta de som ser fina ut med rejäla pannor som ser mjukt rundade ut där det finns plats för några ögon ovanför ögat och pannan ovanför i rak linje uppåt. Hur stort akvarium är det?
                      Köper du en grupp så får du ändå samma intressanta drama som jag med hierarki och parbildning så småningom.
                      Min grupp som du sett en del på film såg exakt lika ut hela gruppen när jag köpte dom.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Juni
                        • February 2014
                        • 613

                        #12
                        Hej Blåvinge! Vad kul att se dig igen! Det ska bli helt underbart att starta upp discus projektet. Som läget är nu är det malar och annan småfisk som ska styra upp bakterierna. Snart blir det discus inköp. Handlarn har riktigt fina exemplar och det är svårt att bestämma sig. Det lutar åt red melon men det sista ordet är inte sagt där! Tyvärr är jag helt skitkass på att fota och dokumentera men jag ska ta mig i kragen.
                        Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                        Kommentar

                        • Rufus
                          • January 2005
                          • 866

                          #13
                          Vad roligt att läsa om dina funderingar! Discus är underbart vackra fiskar, dock inte ngt för en "periodare" som jag. Men nu är det höst och mer tid finns för karen. Och nog måste du fota dina underverk när de kommer på plats! Njuter av andras vackra fiskar gör jag gärna
                          // Annicka

                          Kommentar

                          • Juni
                            • February 2014
                            • 613

                            #14
                            Ursprungligen postat av Rufus
                            Vad roligt att läsa om dina funderingar! Discus är underbart vackra fiskar, dock inte ngt för en "periodare" som jag. Men nu är det höst och mer tid finns för karen. Och nog måste du fota dina underverk när de kommer på plats! Njuter av andras vackra fiskar gör jag gärna
                            Jag är lite orolig för just periodandet! Min handlar insisterar på att Discus är en lätt fisk om man sköter parametrarna och inte slarvar med grundskötseln. Jag är borta i perioder och är lite skraj för hur detta ska gå?! Såhär kommer det se ut tills jag blir pensionär så vill jag ha Discus får jag bara satsa. Det var ju dock inte den billigaste firren att satsa på jäklar vad det rullar pengar nu!!
                            Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #15
                              Det låter spännande Juni. Känner igen det där pirret. Lättskötta, ja det kanske man kan säga när allt fungerar för dom. Det jag lärde mig med min grupp är att framförallt vattenkvalité är a och o gällande Diskus. Så mycket filtrering och inte för mycket fisk i karet. Ju mer fisk, desto högre belastning på vattnet och i sin tur fiskens immunförsvar. Så här efteråt skulle jag haft fler filter, färre fisk, färre kemikalier och mer varierad föda från start. Sedan var jag ju som du ibland borta från mina diskusar. Löste det sedan med en bra fiskmatare som var laddad med två olika foder som matade försiktigt dvs. inte så stora fodergivor. Sedan kompletterade jag med annan mat när jag var hemma. Det ska bli spännande att följa.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              Arbetssätt...