Apistogramma Panduro

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

    Apistogramma Panduro

    Jag har en hona och en hane och har några frågor om dom. Hanen ser trind och välmående ut och har vuxit en hel del sen jag köpte dom, men honan verkar inte växa just nånting. Hon äter men inte med samma aptit som hanen. Han håller henne på avstånd och jagar iväg henne ibland och då stannar hon liksom upp och ser ut att vänta på att han ska ge sej iväg utom synhåll. Sen äter hon lite igen. Jag skulle inte säja att dom är ett par för dom har inte så mycket mer med varann att göra än så. Hon är inte ett dugg skygg och håller sej inte undan på nåt sätt. Hon har fått lite mer färg än hon hade förut, lite gul på fenorna. Hon ser liksom ut att vara väldigt ung eller hur jag ska uttrycka det.

    Dom bor i ett mindre kar nu än dom gjorde från början men beteendet var detsamma förut. Dom får flingfoder, fryst artemia, krillflingor och tubifex. Ibland slänger jag ner några ärtor men det är mest endlers som äter det.

    Ph ca 7,4 och temp 26 grader och mjukt vatten

    Finns det nåt jag kan/ska/bör göra eller kontrollera?
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Cathrin, vilken storlek har du på karet som pandurorna går i (det har du säkert skrivit, men mitt minne är kort... )?

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mu(sic)
      • March 2012
      • 2305

      #3
      54 liter. Dom gick i Lidot förut men som sagt beteendet var samma då.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Ursprungligen postat av Mu(sic)
        54 liter. Dom gick i Lidot förut men som sagt beteendet var samma då.
        Tänkte bara säga, att kanske en hona till skulle liva upp lite, men 54 liter är inte stort nog.

        //Inger


        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mu(sic)
          • March 2012
          • 2305

          #5
          Det står i och för sej 60 cm och 60 liter så jag tänkte att det inte gör så stor skillnad. Det här karet är 60 brett och 30 djupt. Men jag har plats för ett kar i sovrummet och kanske skulle ta och köpa ett på runt 100 liter? (knäpptyst filter är i så fall en nödvändighet )

          Om jag skaffar en hona till skulle det möjligen kunna vara så att hon passar bättre ihop med hanen men då skulle jag (antar jag) troligen behöva flytta den första eftersom dom bildar par dom här.

          Jag har inte haft såna här förut så jag har väl en del kunskapsluckor men jag har försökt hitta så mycket information som möjligt och min nyvunna akvaristkompis har försäkrat mej om att 54 litraren är stor nog för ett par. Men jag litar på dej Inger och är tacksam för alla råd jag kan få

          Kommentar

          • Mu(sic)
            • March 2012
            • 2305

            #6
            Just dom här leker sällan av flera honor. Det var därför killen sålde dessa som ett par. Men jag ska i alla fall köpa ett större kar och fler panduror så får jag se vad som händer Men frågan har även kommit upp om den lilla inte skulle kunna vara en maskerad hane. Det var ju så med kakaduan som jag hela tiden trodde var en hona.
            Senast redigerad av Mu(sic); 14 July 2016, 15:47.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #7
              Japp, så kan det kanske vara, att det är en "maskerad" hane. Jag har aldrig själv sett den tendensen på dom apisar som jag har haft, men hoppas på fler som kikar in i din tråd, och som kanske har varit med om det .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mu(sic)
                • March 2012
                • 2305

                #8
                Ursprungligen postat av Inger H
                Japp, så kan det kanske vara, att det är en "maskerad" hane. Jag har aldrig själv sett den tendensen på dom apisar som jag har haft, men hoppas på fler som kikar in i din tråd, och som kanske har varit med om det .

                //Inger

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Min erfarenhet av panduro är att de faktiskt verkar bilda par. Hade en hane och två honor, och hanen lekte av med den ena honan, men struntade fullständigt i den andra. Honan lät även hanen delta i yngelvården, och jagade inte bort honom. Klicka på bilden för större version

Namn: A.panduro20.jpg
Visningar: 320
Storlek: 69,3 KB
ID: 2357679
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #10
                    Hej!
                    A. Panduro ingår i en linje, undergrupp - ett komplex - som tillhör A. nijsseni-gruppen.
                    Detta komplex är inte utpräglade haremslekare, utan bildar (i stort sett) monogama par som kan hållas i mindre kar.
                    Skall man ha flera honor av A. panduro till en hane krävs ganska stora kar, och väldigt stora kar om fler hanar skall ingå i en grupp.
                    Visst haremsbeteende kan utvecklas men ytorna måste alltså vara väl tilltagna - och framför allt bör miljön vara så förskaffad att exempelvis två honor har möjlighet att på varsitt håll skapa revir.
                    A. panduro är alltså bättre lämpad, än andra undergrupper av Apistogramma, att hålla parvis i mindre kar.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Hej!
                      A. Panduro ingår i en linje, undergrupp - ett komplex - som tillhör A. nijsseni-gruppen.
                      Detta komplex är inte utpräglade haremslekare, utan bildar (i stort sett) monogama par som kan hållas i mindre kar.
                      Skall man ha flera honor av A. panduro till en hane krävs ganska stora kar, och väldigt stora kar om fler hanar skall ingå i en grupp.
                      Visst haremsbeteende kan utvecklas men ytorna måste alltså vara väl tilltagna - och framför allt bör miljön vara så förskaffad att exempelvis två honor har möjlighet att på varsitt håll skapa revir.
                      A. panduro är alltså bättre lämpad, än andra undergrupper av Apistogramma, att hålla parvis i mindre kar.
                      Ok, visste inte att någon art av apistogramma bildade par, men nu vet jag det.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mu(sic)
                        • March 2012
                        • 2305

                        #12
                        Då har jag ju faktiskt uppfattat nånting rätt Men jag ska försöka få tag i en säker hona till för som det är nu fungerar det inte bra. Jag har betalat in mej i NCS men har fortfarande inte kunnat aktivera mitt konto men jag ser fram emot att kunna skaffa mej mer kunskaper där. Det är roligt att ha fiskar jag inte har haft förut

                        Kommentar

                        • Mu(sic)
                          • March 2012
                          • 2305

                          #13
                          Ursprungligen postat av Shepard
                          Min erfarenhet av panduro är att de faktiskt verkar bilda par. Hade en hane och två honor, och hanen lekte av med den ena honan, men struntade fullständigt i den andra. Honan lät även hanen delta i yngelvården, och jagade inte bort honom. [ATTACH=CONFIG]n2357679[/ATTACH]
                          Jag har kollat en massa klipp på Youtube och där i några har jag sett precis detta. Jag hoppas kunna ge mina en så pass bra miljö att dom vill leka. Men jag skulle nöja mej med att dom gillar varandra

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mu(sic)

                            Jag har kollat en massa klipp på Youtube och där i några har jag sett precis detta. Jag hoppas kunna ge mina en så pass bra miljö att dom vill leka. Men jag skulle nöja mej med att dom gillar varandra
                            Tja, gillar de varandra, så leker de nog I alla fall om allt är till belåtenhet för dem.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Mu(sic)
                              • March 2012
                              • 2305

                              #15
                              Det ska jag försöka se till att det är

                              Kommentar

                              Arbetssätt...