Apistogramma borellii

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jensklas
    • April 2016
    • 72

    Apistogramma borellii

    Hej!

    Har sedan igår haft 3 blå borellii i mitt 54l. 1 hane 2 honor. Antar att det kan ta ett tag tills dom vänjer sig.

    Men honorna har börjat simma runt mer och är ganska aktiva, men hanen ligger mest och trycker bakom en sten. Har varit fram och visat sig några gånger bara.

    Sitter ofta helt stilla. Dom bor med guppys och neontetror.

    När ska jag börja bli orolig?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Efter 1-2 veckor
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • jensklas
      • April 2016
      • 72

      #3
      Kan man säga att det är vanligt eller iaf förekommer att apistogramma gillar att nästan kila ner sig mellan en sten och gruset..?

      Kommentar

      • jensklas
        • April 2016
        • 72

        #4
        Så blev man en erfarenhet rikare då. Hanen låg död på botten när jag kom hem.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #5
          Ursprungligen postat av jensklas
          Så blev man en erfarenhet rikare då. Hanen låg död på botten när jag kom hem.

          Hejsan jensklas

          Enligt min erfarenhet av apistogramma, så är A.borelliin (en av mina favoriter) en av dom mest tåliga. I min värld, så känns ett 54-literkar för litet för att hålla 1+2 av apistogramma.
          Har du någon bild på ditt apistogrammakar, är bara lite nyfiken på inredningen .
          Ge nu inte upp dina apisar, inte den lättaste art att hålla, men tusan så intressanta när det funkar .

          //Inger

          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • jensklas
            • April 2016
            • 72

            #6
            Verkar vara väldigt begränsat vad för fisk och antal man kan ha i ett så litet akvarium. Om man inte frågar zoobutiksförsäljaren..

            Kan absolut lägga upp en bild

            Kommentar

            • jensklas
              • April 2016
              • 72

              #7
              Hmm, gick inge vidare att bifoga en bild..

              Kommentar

              • jensklas
                • April 2016
                • 72

                #8
                Nu så

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #9
                  ttps://www.zoopet.com/forum/forum/-2-fiskar-och-andra-vattenorganismer/-10-amerikanska-ciklider/76753-mina-apistogramma?view=stream.
                  Denna långa tråd om apistogramma rekommenderas varmt, den tar ju sin lilla tid att läsa förstås, men där finns mycket matnyttigt .

                  Ditt kar ser fint ut, men i stället för slottet, så hade jag i alla fall bytt ut det mot kanske en kokosnötsgrotta eller någon grotta skapad av rötter. Varje hona behöver sitt eget lilla "revir" en bra bit ifrån varandra .
                  Dessutom för att få apisarna att trivas, så fodras en hel del mindre växter, en massa rötter, blad (eklöv/catappa) och pinnar längs bottenregionen.
                  I artregistret för A. borellii, så rekommenderas ett kar på 45cm och 40 liter, för mig i alla fall, så känns det alldeles för litet.

                  Din apishane borde inte ha dött så snabbt efter inköp, så har du en seriös handlare så bör du få en ny .

                  //Inger

                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • jensklas
                    • April 2016
                    • 72

                    #10
                    Ursprungligen postat av Inger H
                    ttps://www.zoopet.com/forum/forum/-2-fiskar-och-andra-vattenorganismer/-10-amerikanska-ciklider/76753-mina-apistogramma?view=stream.
                    Denna långa tråd om apistogramma rekommenderas varmt, den tar ju sin lilla tid att läsa förstås, men där finns mycket matnyttigt .

                    Ditt kar ser fint ut, men i stället för slottet, så hade jag i alla fall bytt ut det mot kanske en kokosnötsgrotta eller någon grotta skapad av rötter. Varje hona behöver sitt eget lilla "revir" en bra bit ifrån varandra .
                    Dessutom för att få apisarna att trivas, så fodras en hel del mindre växter, en massa rötter, blad (eklöv/catappa) och pinnar längs bottenregionen.
                    I artregistret för A. borellii, så rekommenderas ett kar på 45cm och 40 liter, för mig i alla fall, så känns det alldeles för litet.

                    Din apishane borde inte ha dött så snabbt efter inköp, så har du en seriös handlare så bör du få en ny .

                    //Inger
                    Tack för tipsen!

                    Från början inleddes karet mer för guppys och neontetror, tillsammans med barnen och sambon.. Sen kom det i borelliis lite senare. Ska helt klart försöka anpassa mer till dom.

                    Slottet ville jag ens inte ha. Ska kolla efter lämpliga rötter.

                    Ja, lät tveksam försäljaren jag pratade med. Men han jag köpte av skulle ringa imorgon. Ganska övertygad om att han kommer lösa det.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      #11
                      Ursprungligen postat av jensklas

                      Tack för tipsen!

                      Från början inleddes karet mer för guppys och neontetror, tillsammans med barnen och sambon.. Sen kom det i borelliis lite senare. Ska helt klart försöka anpassa mer till dom.

                      Slottet ville jag ens inte ha. Ska kolla efter lämpliga rötter.

                      Ja, lät tveksam försäljaren jag pratade med. Men han jag köpte av skulle ringa imorgon. Ganska övertygad om att han kommer lösa det.

                      Hoppas att det löser sig med en ny hane - eller hoppas, den hanen som du köpte kan aldrig ha varit frisk, så stå på dig!
                      Lycka till!

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • jensklas
                        • April 2016
                        • 72

                        #12
                        Ursprungligen postat av Inger H


                        Hoppas att det löser sig med en ny hane - eller hoppas, den hanen som du köpte kan aldrig ha varit frisk, så stå på dig!
                        Lycka till!

                        //Inger

                        Kommentar

                        • jensklas
                          • April 2016
                          • 72

                          #13
                          Ursprungligen postat av Inger H
                          ttps://www.zoopet.com/forum/forum/-2-fiskar-och-andra-vattenorganismer/-10-amerikanska-ciklider/76753-mina-apistogramma?view=stream.
                          Denna långa tråd om apistogramma rekommenderas varmt, den tar ju sin lilla tid att läsa förstås, men där finns mycket matnyttigt .

                          Ditt kar ser fint ut, men i stället för slottet, så hade jag i alla fall bytt ut det mot kanske en kokosnötsgrotta eller någon grotta skapad av rötter. Varje hona behöver sitt eget lilla "revir" en bra bit ifrån varandra .
                          Dessutom för att få apisarna att trivas, så fodras en hel del mindre växter, en massa rötter, blad (eklöv/catappa) och pinnar längs bottenregionen.
                          I artregistret för A. borellii, så rekommenderas ett kar på 45cm och 40 liter, för mig i alla fall, så känns det alldeles för litet.

                          Din apishane borde inte ha dött så snabbt efter inköp, så har du en seriös handlare så bör du få en ny .

                          //Inger
                          Lite lite mer anpassat till dom.. Kommer förresten få en ny hane
                          Senast redigerad av jensklas; 29 April 2016, 18:55.

                          Kommentar

                          • jensklas
                            • April 2016
                            • 72

                            #14
                            Ny hane på plats som verkar må prima. Tyvärr dog en av honorna också. Fick en ny av zooaffären även denna gång. (har kollat vattenvärdena vilka är bra) Kanonsäljare på arken zoo.

                            Till min fråga.

                            Fick som sagt en ny hona. Min andra hona är knallgul oftast, den nya lite mindre är mer gråvit typ.

                            När bör den få sin nya färg, vid vilken åldet/storlek? Eller kommer det när den bott in sig?

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              #15
                              Ursprungligen postat av jensklas
                              Ny hane på plats som verkar må prima. Tyvärr dog en av honorna också. Fick en ny av zooaffären även denna gång. (har kollat vattenvärdena vilka är bra) Kanonsäljare på arken zoo.

                              Till min fråga.

                              Fick som sagt en ny hona. Min andra hona är knallgul oftast, den nya lite mindre är mer gråvit typ.

                              När bör den få sin nya färg, vid vilken åldet/storlek? Eller kommer det när den bott in sig?

                              Den lite äldre honan är nog ganska så parningsvillig, eftersom hon är så gul som du säger. Sen kanske lite högre i "i rang" - hon var först . Den knallgula färgen brukar visa sig oftast när, som sagt det är lek på gång .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...