L. Dorsiger Honor eller Hanar??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sme_h
    • November 2003
    • 625

    L. Dorsiger Honor eller Hanar??

    Ger upp... Hade 2 Dorsiger sedan tidigare (bild 2 och 3). Sett på beteendet senaste året att de måste vara av samma kön (trodde honor) så jag köpte en till idag som jag tror är hane (bild 1). Ser väldigt mycket ut som en tuppfäktning i akvariet nu. Är det kanske 3 hanar?? Vilka kön skulle ni säga att dessa 3 fiskar har?






    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Skulle gissa på att bild 1 och 2 är hanar, och bild 3 är en hona.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • sme_h
      • November 2003
      • 625

      #3
      Tack. Då har jag haft ett par hela tiden isf. De uppför sig verkligen inte så utan har haft en revirgräns de tuppat sig lite vid. De (bild 2 och 3) är egentligen väldigt lika varandra. På den suddiga bilden ser det nog ut som fenor är lite mer utdragna än de är.
      Jag får hålla tummarna och avvakta lite. Andra bud?
      1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Är inte säker som sagt. Tycker den på bild 2 ser stor och långsträckt ut, därför tror jag det är en hane. Den på bild 3 ser kortare och knubbigare ut, och verkar ha ett svart märke i ryggfenan, som jag har förstått är mer vanligt på honor, men är inte säker där heller.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • sme_h
          • November 2003
          • 625

          #5
          Svart märke i ryggarna ofta hona alltså. Visste jag inte.
          1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ska inte svära på att det är så, men det brukar vara så hos en del andra ciklider, t.ex i släktet Cryptoheros.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • RoffePoffe

              • August 2012
              • 88

              #7
              Håller med Shepard. 3:an med största sannolikhet en hona. Tycker 1:an och 2:an ser mest ut som hannar. De jag har haft tycker jag dock ryggfenans bakre spröt varit längre än på dina bilder, men tror ändå på hannar.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Fisken på första bilden ser inte vuxen ut, därav de korta fenspetsarna misstänker jag.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                Arbetssätt...