Tål sydamerikanska fiskar salt ????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • plusskenford
    • August 2011
    • 252

    Tål sydamerikanska fiskar salt ????

    Min fisk uppsättning är geophagos proximus , lejonhuvudciklid , guldsömmar , hantelciklid par och Oscar .....
    Karet som ni kanske vet om är 960 liter 200*80*60 längd bredd höjd.

    Varför jag undrar är bara tål dom salt och hur mycket till så stort kar ?? 1 dl per hundra liter är det för mycket ? Tacksam för svar

    Mvh Kenny
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    Alla fiskar inte bara tål salt utan de behöver det. Salt är absolut nödvändigt för basala funktioner i cellen. En annan sak är hur mycket de behöver och vad som kan vara en poäng i speciella situationer. Fiskar i sötvatten får kämpa för att få tag på det salt de behöver. I havsvatten får fiskarna i stället kämpa för att göra sig av med ett överskott på salt. Det gör att man kan lätta lite på den ansträngningen genom att öka lite på salt i sötvatten och minska i saltvatten. Mixtrar man för mycket eller för länge så ställer man till det i stället. En annan sak som salt kan uträtta är att hålla ner parasiter. De båda sakerna gör att salt har en klar poäng i karantän och liknande.

    Sen vill en del gå längre och ha i salt hela tiden. Till vissa fiskar, marina givetvis men även t ex ungfödare är det rimligt. Jag är ändå skeptisk till om det är så lyckat att salta utan nån särskild anledning till många vanliga fiskar. Det finns iofs olika sorts vatten i Sydamerika men generellt så kommer många av de fiskar vi ser därifrån från vatten som är rätt saltfattiga. Det är tveksamt om det blir bra långsiktigt att salta, det finns olika tankar om det men jag använder inte salt i onödan och tror på den strategin. Om inte annat för att salt och växter inte är nån jättebra kombo.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • stefanr72
      • November 2010
      • 1028

      #3
      Ursprungligen postat av plusskenford
      Min fisk uppsättning är geophagos proximus , lejonhuvudciklid , guldsömmar , hantelciklid par och Oscar .....
      Karet som ni kanske vet om är 960 liter 200*80*60 längd bredd höjd.

      Varför jag undrar är bara tål dom salt och hur mycket till så stort kar ?? 1 dl per hundra liter är det för mycket ? Tacksam för svar

      Mvh Kenny
      Varför ska du salta?

      Kommentar

      • plusskenford
        • August 2011
        • 252

        #4
        Tack för svar ursäkta mitt sena svar fullt upp i det stressiga livet. Nej jag ska inte salta men om jag skulle få svamp och behöver salta kan jag då göra det med mina fiskar ett kort tag??

        Kommentar

        • plusskenford
          • August 2011
          • 252

          #5

          Kommentar

          • plusskenford
            • August 2011
            • 252

            #6
            Får ursäkta bild kvalitén har igen bra kamera men hoppas ni gillar det ni ser endå

            Kommentar

            Arbetssätt...