Laetacara curviceps - Kurvciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ch4
    • January 2016
    • 9

    Laetacara curviceps - Kurvciklid

    Hej!
    Jag ska skaffa akvarium (igen) och har blivit lite sugen på Laetacara curviceps - Kurvciklid, både vackra och fredliga om jag förstått rätt? Någon som har ett eller flera par i sällskapsakvarium? Erfarenheter, för- och nackdelar och bilder uppskattas! Ont om bilder på Kurvciklider tycker jag.

    Förslag på övriga fiskar? Tänkte ett ciklidpar (kurvciklid eller annan dvärg?), ett större stim (någon tetra?) och 1-2 duktiga algätare/malar? Kan det bli lagom och hur stort akvarium kräver detta gäng? Räkor antar jag är för små och blir käk? Är öppen för helt andra förslag på fiskar också!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Finns ju ett antal foton inlagda i artbeskrivningen https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=191&SOK=1
    Denna art är så vanlig att det nästan har blivit bortglömd men det är en väldigt trevlig art..
    Ett 120 liters med kurvciklider, ett stim tetra och 2 ancistrus kan säkert funka
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Har haft kurvciklid till och från, och det är en vacker och trevlig liten ciklid. Som Kjell säger så räcker säkert ett 120-liters, och som sällskap funkar ett stim tetror (finns så många olika, så nästan meningslöst att nämna bara några, leta lite, så lär du hitta flera favoriter), och ett Ancistruspar utmärkt. Kanske även en grupp pansarmalar.

      Dock så visar nog den fjärde bilden under "fler bilder i artbeskrivningen" en Laetacara dorsiger, en snarlik art, med mer rödbrun färgton, till skillnad mot kurvciklidens blågröna ton. Men även den är mycket trevlig och vacker, och ett intressant alternativ till kurvcikliden.

      Här är några bilder på ett par jag hade för några se'n.

      Klicka på bilden för större version

Namn: L.curviceps2.jpg
Visningar: 831
Storlek: 99,5 KB
ID: 2349253 Klicka på bilden för större version

Namn: L.curviceps4.jpg
Visningar: 780
Storlek: 85,9 KB
ID: 2349254
      Senast redigerad av Shepard; 23 January 2016, 19:13.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Christer5
        • July 2015
        • 915

        #4
        Kan verkligen rekommendera Laetacara dorsigera en lugn ocxh vacker ciklid,jag har fyra stycken i mitt 350 liters kar men går även i mindre akvarium.

        Kommentar

        • Ch4
          • January 2016
          • 9

          #5
          Tack för era svar, bra förslag och vilken fin kurvciklidfamilj Shepard! De verkar variera väldigt mycket i färg, vissa nästan helt silvriga och andra i olika vackra färger. Är det beroende på hälsa/miljö eller heter de olika färgvarianterna något?
          Laetacara dorsigera verkar också trevliga och väldigt lika kurvcikliden, vad är skillnaden? Aningen känsligare när det gäller vattnet, iaf ynglen, vad jag kan se i artbeskrivningen.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ursprungligen postat av Ch4
            Tack för era svar, bra förslag och vilken fin kurvciklidfamilj Shepard! De verkar variera väldigt mycket i färg, vissa nästan helt silvriga och andra i olika vackra färger. Är det beroende på hälsa/miljö eller heter de olika färgvarianterna något?
            Laetacara dorsigera verkar också trevliga och väldigt lika kurvcikliden, vad är skillnaden? Aningen känsligare när det gäller vattnet, iaf ynglen, vad jag kan se i artbeskrivningen.
            Tack Färgskillnaderna beror nog mest på sinnesstämning och kondition, som allra vackrast, med starkast färger, är de när de leker. Skillnaden mellan dorsiger och curviceps är som sagt att dorsiger är mer röd/brun/svart, särskilt när den leker, och att den verkar något mer kompakt och kraftig i kroppen.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Ch4
              • January 2016
              • 9

              #7
              Ursprungligen postat av Shepard

              Tack Färgskillnaderna beror nog mest på sinnesstämning och kondition, som allra vackrast, med starkast färger, är de när de leker. Skillnaden mellan dorsiger och curviceps är som sagt att dorsiger är mer röd/brun/svart, särskilt när den leker, och att den verkar något mer kompakt och kraftig i kroppen.
              Ah okej, tack! :-)

              Kommentar

              • fisheye
                • November 2010
                • 488

                #8
                Hej,
                Jag har haft dorsiger i två omgångar. En riktig favvisfisk. Förra gången hade jag/vi fyra stycken. De lade rom i ett 100 liters och även ett 54(!) liters (japp vet att det var för litet!!! Det var också orsaken varför jag gjorde mig av med dem...).
                Numera har jag två stycken i ett 100-liters som är rena kamoflage/kameleontfiskarna... de skiftar färg. Jag gillar dem skarpt. Fina och lugna. Har dem med två ungskalarer och 6 rödmunstetra. Funkar fint. De behöver uppenbarligen en fisk som lockar fram dem.....rödmunstetra eller skalarer verkar göra sitt. Mycket rekommenderad fisk hursomhelst.

                /Henrik

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #9
                  Rekommenderar varmt L. dorsigera. Få arter är så vackra vid lekbeteende som just dessa. Dessutom en väldigt trevlig, robust och lättanpassad fisk .

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Ch4
                    • January 2016
                    • 9

                    #10
                    Tack Christer, Henrik och Inger för tips om dorsiger, absolut ett alternativ till kurvciklid! Kanske kan man ha ett par av varje? Är i på att köpa ett 180 liters, juwel Rio. :-)

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Tror inte att det är bra att blanda dem, på grund av risk för slagsmål, men framför allt för korsningsrisken.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Ch4
                        • January 2016
                        • 9

                        #12
                        Ursprungligen postat av Shepard
                        Tror inte att det är bra att blanda dem, på grund av risk för slagsmål, men framför allt för korsningsrisken.
                        Tänkte att 180l kanske var tillräckligt med utrymme för att undvika bråk och korsningsrisk hade jag inte en tanke på. Har för mig jag sett/hört om akvarium med olika ciklidpar, men kanske var det andra sorter. Men då är jag mycket nöjd med ett par, det viktigaste är att få välmående fiskar, får se vilken sort det blir! :-)

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          #13
                          Finns inga vackrare små cilkider (enligt mig då) än L. dorsigera när dom är på lekhumör.

                          //Inger

                          Klicka på bilden för större version

Namn: in the mood.jpg
Visningar: 993
Storlek: 76,8 KB
ID: 2349651
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ch4
                            Tänkte att 180l kanske var tillräckligt med utrymme för att undvika bråk och korsningsrisk hade jag inte en tanke på. Har för mig jag sett/hört om akvarium med olika ciklidpar, men kanske var det andra sorter. Men då är jag mycket nöjd med ett par, det viktigaste är att få välmående fiskar, får se vilken sort det blir! :-)
                            Ja, men med tanke på hur närbesläktade de är, kan det kanske ändå bli en del bråk, och även kärlek över artgränserna

                            Om du vill ha lite tips på ciklider rent allmänt, så är nyckelhålscikliden också mycket trevlig, men den blir något större.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: C.maronii02.JPG
Visningar: 796
Storlek: 45,8 KB
ID: 2349655 Klicka på bilden för större version

Namn: C.maronii03.JPG
Visningar: 810
Storlek: 73,3 KB
ID: 2349656
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Christer5
                              • July 2015
                              • 915

                              #15
                              Fina bilder !

                              Nyckelhålsciklid är även den mycket fin och lätt att hålla,kan dock vara ganska skygg ibland

                              Kommentar

                              Arbetssätt...