Apistogramma förvirring

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Highlighted
    • December 2015
    • 5

    Apistogramma förvirring

    Hej

    Söker någon bra information om dessa fiskar då jag såg de i butiken idag. De i butiken visste inte mycket, dom kunde bara ge mig namn och ursprung på fisken och redan där börjar förvirringen.

    Apistogramma Algodon VF

    A. Papagei eller A. Purple (pebas ) ortegai ( A-87/89) VF

    Han som köpt dom verkade själv inte ha riktig koll...

    Undrar över beteende, lek/parning, skötsel, aggresivitet osv. Om någon har erfarenhet av dessa fiskar i odlings sammanhang och eller i sällskapsakvarium.

    En extra fråga rör vildfångad Apistogramma agazizi. Finns det fördel med VF fframför odlad variant. Dessa var väldigt ljusa i färg gemnfört med de odlade jag sett i butikerna innan.

    MVH Gabbe
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Verkar lite rörigt men arten Apistogramma ortegai har sålts med namnet "Algodon"", "Pebas", "Papagei", A87, A88, A89.
    Så här står det i Zoopets artbeskrivning
    "Det råder en hel del förvirring bakom namnsättningen men nu har arten getts namnet A. ortegai och sedan finns det flera olika populationer av arten som skiljer sig något åt."

    Vad gäller vildfångat eller odlat så är det ofta som så att vildfångade exemplar vill ha lite surare vatten. De VF tar lite längre tid på sig att färga ut men när de väl färgar ut så.......
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Highlighted
      • December 2015
      • 5

      #3
      Tack för svar Kjell.

      Jag förstår det som att butiken säljer variationer av samma sorts fisk. I butiken var dom alla rätt tråkiga i färgen men misstänker att detta är pga att cirka 25 fiskar gick i samma lilla kar. Man kunde ana blå/lila nyanser samt rätt häfting mönstring annars en rätt tråkig gul/grå färg. Ska ta hem ett 1+2 av båda varianterna och se om dom får fram några yngel.

      Kommentar

      Arbetssätt...