skadad sajicaciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Visible
    • April 2003
    • 92

    skadad sajicaciklid

    HEJ, en av mina 2 sajicacilkider har sår precis under ögat! skadan uppkom troligen när hon vaktade sina yngel mot fiender. Såret är ungefär lika stort som den här symbolen --> ¤
    Vad ska jag göra med henne?
    Läker såret av sig själv???
  • elinor
    • February 2003
    • 1323

    #2
    Min cajica-hona har haft ett liknande sår som oxå uppkommit genom vaktning av yngel. Jag beslöt att avvakta men såg dagligen efter så att det inte såg ut att bli infekterat. Inget hände utan det läkte fint av sig själv.
    jag kan inte säga vad som är bäst för just din lilla hona men jag skulle nog vänta innan jag satte in någon åtgärd.
    Hoppas att det löser sig!
    Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

    Kommentar

    • Visible
      • April 2003
      • 92

      #3
      Det ser inte ut som såret läker så bra
      Jag funderar på att kanske flytta henne till ett 60 liters akvarium. VAD SKA JAG GÖRA???
      salt?

      Kommentar

      • Visible
        • April 2003
        • 92

        #4
        NU ligger hon i ett 60 liters akvarium med fungistop i vattnet och lite salt. Idag upptäckte jag ett nytt sår vid sidan av gälen, detta uppstod ej av andra fiskar eftersom hon är ensam i akvariumet.
        Kan detta vara en sjukdom??? Medicinen som hon fått verkar inte funka.
        Vad ska jag göra? hon får inte dö!

        Kommentar

        • elinor
          • February 2003
          • 1323

          #5
          Jag är ingen expert inom akvarieområdet men jag kan lämna lite funderingar åt dig. Ibland när en fisk får ett "hål" i huden kan det vara den sk "hål i huvet "sjukan. Jag vet inte om det kan drabba cajicaciklider, jag vet att diskusar kan få det. Prta med en zoobutik i närheten av dig. har du möjlighet att ta en bild och visa dem så kanske dem kan tala om vad det är. Det låter iaf som om det är en sjukdom av något slag. Detta hittade jag på zoopet under sjukdomar.
          Hål i huvudet-sjukan (Hexamitiasis)
          Symptom: Drabbar i huvudsak diskus, men även andra ciklider. Det mest kända symptomet är att sensorporernas öppningar på huvudet förstoras och fylls med en vitaktig, varliknande substans. Behöver dock inte nödvändigtvis vara på huvudet. Andra kännetecken är avmagring och vit trådaktig avföring. Orsakas sannolikt av en flagellat som hör till släktet Hexamita.
          Åtgärd: Medicinering som för bukvattensot.
          Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

          Kommentar

          • Visible
            • April 2003
            • 92

            #6
            Det är med all säkerhet inte den sjukdomen som hon har.

            Kommentar

            • elinor
              • February 2003
              • 1323

              #7
              Okej! det var bara ett tips. Du får söka vidare. Lycka till!!
              Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

              Kommentar

              Arbetssätt...