Tuppkamsyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Tuppkamsyngel

    Hej

    Jag har en vildfångad tuppkamshona som går ensam i ett 170-litersakvarium, och jag såg idag att hon hade spottat, och ynglen simmar rätt bra trots att de har rätt mycket av gulesäcken kvar. Har inte så stor erfarenhet av just tuppkamsyngel. Har i och för sig fått lek av dem ett antal gånger, men bara haft tillfälle att föda upp några yngel, en gång för längese´n. Hur länge ungefär vaktar hon dem? Ett par veckor? Är det viktigt att flytta honan efter att hon slutat vakta dem, för att hon kan ha ihjäl dem? Eller är de så stora vid det laget att de är utom fara? Eller bryr hon sig helt enkelt inte?

    Jag tycker mig ha märkt, att om honan går själv, så spottar hon tidigare än hon skulle gjort om hon gick med andra fiskar, troligtvis för att ynglen då ska få schans att bli lite större innan hon släpper ut dem. För nu har de rätt stora gulesäckar kvar, men om jag inte minns fel, så hade de knappt nå´n gulesäck kvar när hon spottade i ett akvarium med andra fiskar. Nå´n annan som lagt märke till detta?

    MVH Micke
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
Arbetssätt...