Eldbuk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Datate

    • August 2003
    • 620

    Eldbuk

    Funderar en del över att skaffa ett eldbukspar till min 375:a.

    Tänkte kolla om någon har erfarenheter av just denna "klassiska" ciklid.

    Tänkte ha dom tillsammans med malar och någon annan ciklidart.
    MVH /Erik

    "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

    Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Hej

    Eldbuken är en trevlig ciklid. Oftast fredlig mot andra fiskar, även om revirstrider med andra ciklidpar är rätt vanliga, men då oftast utan något fysiskt våld. De spänner oftast bara upp sig, och visar sina stora gälmembran och ögonfläckar för att se större ut. De är rätt lättodlade, men kan ta ett tag att komma igång, om de är förstagångslekare, eller om paret är lite osäkra på varandra. Min erfarenhet är att de inte sprutar yngel lika hejdlöst som zebror.

    Angående lämpligt sällskap, så skulle jag nog rekommendera Archocentrus sajica, en släkting till zebran, men fredligare.

    MVH Micke
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Datate

      • August 2003
      • 620

      #3
      Tackar!

      Hur är det med vattenvärden då. 7-8 står det här på zoopet, men måste dom ha såpass högt för att trivas?

      Hur fungerar dessa ihop med växter, låter dom växterna vara, eller är dom elaka mot dom?

      Sajican blir väl ganska liten, skulle det gå att ha en något större art tillsammans med Eldbuken...som JD t.ex?
      MVH /Erik

      "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

      Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Hej

        Nja, odlade eldbukar är nog inte så känsliga vad det gäller vattenvärden. Har läst att eldbukar kan dö av för surt vatten, men det var i en gammal bok.

        De brukar låta växterna vara, om de inte står alldeles intill deras tilltänkta lekplats, då kan de gräva upp dem.

        Nja, sajican kan bli ungefär lika stor som eldbuken, 15-20 cm. Vissa böcker påstår ca 12 cm, men större än så blir de, har sett en hane som nog var 15-20 cm. I vissa böcker står det ca 22 cm. Jack Dempsey kan gå med eldbuk, men är nog generellt sett lite för aggressiv, och blir större. Jack Dempsey har rätt stora munnar, och kan tillfoga eldbuken skador. Jack Dempsey är dock inte överdrivet aggressiv, och de är individualister, en del är nog fredligare än andra. Men sajican tror jag är mer kompatibel med eldbuken då.

        MVH Micke
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Datate

          • August 2003
          • 620

          #5
          På så vis. Trodde att Sajican blev just ca 12cm, vilket låter lite lite. Men om den nu kan bli upp emot 20 så blev det ju en helt annan sak.
          Hur är Sajicorna mot växterna då?

          Har faktiskt kollat en del på just Sajica då det finns ganska många i samma butik där jag tänkt köpa Eldbukarna.

          Har du erfarenhet av även denna?
          MVH /Erik

          "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

          Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121

          Kommentar

          • matt.is
            • April 2003
            • 361

            #6
            Sajican är helt klart min favoritciklid. Har nyligen köpt ett par av denna fisk och de lekte igår söndags. De går inte på växterna och bildar lätt par, så man behöver bara köpa en hona och en hane.
            Snygg lekdräkt (mörk) med lysande blå ögon.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=147329

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Hej

              Se´n blir nog eldbukar oftast inte större än ca 12-15 cm heller. Eldbuken och sajican ligger nog rätt nära varandra i storlek. 15 cm vanligtvis, men vissa kan nog bli upp mot 20 cm.

              Ja, sajican är en trevlig fisk, haft yngel av dem förut, men inte av paret jag har nu. De var i lektagen när jag köpte dem, men av nå´n anledning har hanen börjat jaga honan. Men de är rätt fredliga, och rör inte växterna.

              MVH Micke
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              Arbetssätt...