Guldsömshane spöad!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Festae
    • November 2003
    • 41

    Guldsömshane spöad!

    Hanen har efter ca 1 års bekantskap med en hona och några kullar med yngel nu fått så mycket stryk av honan att det är tveksamt att han överlever.
    De har levde ensamma med sina yngel fram till misshandeln i ett 375 liters akvarium.
    Honan och hanen är ca 12 cm i längd.

    Nu till frågorna:
    Är det någon som vet eller har någon teori varför honan helt plötsligt ger sig på hanen?
    Varför tar hanen bara mot stryk utan att försvara sig?
    Är detta ett normalt beteende hos fiskar(Jag har hört att hanhundar inte försvarar sig mot honhundar)?

    // Magnus
    720 Sydamerika
    375 Victoria
    160 Sällskap
    40 Tomt
  • firre
    • February 2003
    • 170

    #2
    vissa fiskhonor kan få för sig att hannen är en fiende samma sak hände mitt par dvärg gurami men det var 3 år sedan. Då sa dom på akvariehobby att dom kan bete sig så om det bara fins en hona. så dom tipsade om att jag skulle köpa en till hona så kanske det skulle funka. men när jag komm hem så var redan hannen död.

    ett 50liter, ett 110liter, ett 290l8iter och ett 70liter men det räcker inte

    *SÖKER INFO OM MALAWI*

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Hej

      Låter mysko att en dvärgguramihona skulle vara aggressiv mot en hane. Honorna är ju inte revirhävdande, det är bara hanarna som försvarar revir och avkomma.

      Vad gäller guldsömmarna så kanske de inte kommer så bra överens. Det kanske är honan som har det psykiska övertaget. Har en kompis som har två rottweilrar, honan väger 45 kg, och hanen 60 kg. Men det är hon som bestämmer, för hon är äldst. Han säger inte emot om hon vill nå´t han inte vill. Likaså hade jag ett scalarepar som kom bra överens, men så dog honan, och den nya, vildfångade honan gav sig på hanen efter leken, och sargade honom rejält. Jag såg det aldrig, men har sett ett annat scalarepar slåss, och då försvarade sig hanen. Men det är nog den som är "störst" i psyket, och aggressivast, som vinner. Därför kan en ganska småvuxen tjej sätta sig på, och även slå, en större kille, om hon är psykiskt överlägsen. Han försvarar sig inte, för han tror, undermedvetet, att hon är starkare. Nog likadant med andra djur. Därför är det ofta viktigt att låta en grupp ungfiskar växa upp tillsammans, och välja partners själva. Man kan ha tur, och få ett bra par genom att bara sätta ihop en hane och en hona, men får de välja bland ett antal potentiella partners, ökar schansen att de hittar nå´n de kommer överens med. "Tvångsgifte" är inte så lyckat, vare sig för människor, eller andra djur.

      MVH Micke
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      Arbetssätt...