Hur funkar malar med lite större, kaxigare ciklide

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Datate

    • August 2003
    • 620

    Hur funkar malar med lite större, kaxigare ciklide

    Komer snart testa på lite större central eller sydamerikanska ciklider, men vill testa på en del malar tillsammans med dom.

    Funkar alla nattaktiva malar tillsammans med t.ex Guldsöm eller Jack Dempsey?

    Hade tänkt ha ett lekpar av någon av dessa, alt någon annan lite större ciklid. Men har mer å mer börjat intressera mig för malar och tänkte passa på att "fylla" karet med div intressanta malar, främst nattaktiva sådana.

    Hur skulle det funka ihop. Kommer cikliderna att ta död på malarna, eller kan de leva i harmoni då de kommer "vara vakna" under olika tider på dygnet?

    Jag tror säkert att en gibbiceps eller en chokladmal klarar sig mot lite större kaxiga ciklider, men hur är det t.ex med pictusmalar eller andra lite "spädare" malar?

    Kan man kanske t.om ha Zebraplecos eller andra mmindre L-malar ihop med dessa?

    En till fråga...hur funkar Silvani tillsammans med malar? Har för mig jag läst om Silvanis som dödat rätt stora malar, eller är det bara en myt..?
    MVH /Erik

    "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

    Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121
  • Rebecka
    • September 2003
    • 561

    #2
    Jag har malar tillsammans med guldsöm. Har en kompis som har flera vieja arter, jack dempsey, påfågelciklid, röd terror, guldsöm och några fler rätt roviga ciklider med malar...
    Bara malarna inte är för små så brukar cikliderna inte ens titta åt dem
    Hade dock en salvini-ciklid som inte gick ihop med någon annan fisk. Den gav sig på min 30cm´s gibbiceps när den bara var 10 cm...

    Föressten, vad är en silvani? Menar du kanske inte möjligtvis salvini?
    http://underwatergarden.blogspot.com


    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132135

    Kommentar

    • Daniel Odell
      • November 2002
      • 1595

      #3
      ha inte de mesigaste känsligaste L-malarna ihop med dem. Oftast bryr sig inte ciklider i malar öht om de inte är små nog att ätas. Men vissa arter/individer av Ciklider tål inget sällskap alls och tar tom livet av stora tuffa malar.

      Guldsömmar och Jack D's är det nog inga problem att hålla L-malar med, Salvini kan fungera sämre.

      Doraider som chokladmal och Prickig Knorrmal är bra malar at hålla med aggro ciklider annars
      fish r friend

      Kommentar

      • Datate

        • August 2003
        • 620

        #4
        Orm: Chokladmal ska jag skaffa, det är redan bestämt. Hur skulle det funka med pictus-mal? De ser ju lite "sprödare" ut...?

        Finns det något annat förslag på catfish som kan vara intressanta. Förutom L-malar då. Karet är på 375 och har kollat med butiker som villigt tar emot urväxta malar av olika slag, så blir de stora "som fullvuxna" så är det kanske inte hela världen...

        Väger över mer och mer på att försöka hålla ett par av Guldsöm däri...+ malar då.
        MVH /Erik

        "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

        Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121

        Kommentar

        • Daniel Odell
          • November 2002
          • 1595

          #5
          jag har hafft pictus med Oscar, Gäddciklid och Jaguarer. Det gick bra, Gäddan försökte äta dem genom påsen när jag jämnade ut temperatur och skulle släppa i dem, men när de väl var i vattnet gick det bra. Jag har hafft L-malar av olika slag, Pansarmalar av olika slag, Doaraider av olika slag med följande ciklider: Chokladciklid, Oscar, Jaguar, Nyckelhål, G. Altifrons, bågfensciklid, uaru, citrinellum, Trimac, Carpinte (texas) och Crenicichla Menezesi. Det har aldlrig varit problem alls, förutom med Trimacsen. Inte ens en liten 3cm pansarmal har försvunnit ner i gapet på en 25cm stor oscar. Gäddcikliden försökte äta en Panda-pansarmal en gång men fick ångra det bittert

          Trimacsen däremot dödar pansarmalar, äter ottocinclus, dödar stora Ancistrus. Rår inte på Chokladmalar. Ännu iallafall.
          fish r friend

          Kommentar

          • anli
            • October 2002
            • 654

            #6
            Orm: Tror du jag törs köra med en chokladmal med min Trimac?
            Det funkar kanske nåt år eller så? Vore bra om den kunde hjälpa till med städandet.
            Anders Lindersson
            Anders Akvariesida

            Kommentar

            • Qwerty
              • December 2003
              • 526

              #7
              ciklider ignonerar malarna för det mästa
              363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

              Kommentar

              • Daniel Odell
                • November 2002
                • 1595

                #8
                anli: då chokladmalen blir rejält stor, 25cm+, och är väldigt fredlig, så tror jag det är en av få fiskar öht som kan dela akvarium med en (elak) Trimac under en längre period.
                fish r friend

                Kommentar

                • anli
                  • October 2002
                  • 654

                  #9
                  Tack, då skall försöka få tag på en sådan ögonaböj! vet nån vad det finns chokladmalar? Skall maila de lokala uppsalahandlarna på stuberten!
                  Anders Lindersson
                  Anders Akvariesida

                  Kommentar

                  • Datate

                    • August 2003
                    • 620

                    #10
                    Tackar!

                    För att spinna vidare på samma tema, så undrar jag om ni kan ge mig exempel på andra intressanta, snygga, tuffa eller trevliga malar som skulle gå bra i karet. Iallafall under ett år eller två.

                    Kollade ett tag på en riktigt snygg mal som iofs blir runt 50cm men skulle säkert kunna bo hos mig något år eller så. En "Black Catfish"...en mal som i mina ögon verkligen passar till namnen "mal" och "catfish"...dock var det INNAN affären i fråga fick reda på att den var ganska giftig. "Dödlig" enligt en del amerikanska siter som dom kollat på. Synd på en såpass snygg och billig mal....
                    MVH /Erik

                    "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

                    Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121

                    Kommentar

                    • Daniel Odell
                      • November 2002
                      • 1595

                      #11
                      med guldsöm kan du hålla alla malar du vill som inte blir uppätna/äter upp guldsömmarna. svårt å rekomendera några aftersom det finns sånna extrema mängder malar

                      anli: lagret har massor av dem.
                      fish r friend

                      Kommentar

                      • anli
                        • October 2002
                        • 654

                        #12
                        Jag introducerade en nyinköpt chokladmal i Trimacens akvarium i lördags. Min Trimac blev rejält förbannad och for in under roten för att spöa upp malen, men fastnade. Jag var tvungen att lyft på rotenhögen för att få loss den. Rejält skinnflådd hämnades Trimacen genom att försöka dränka malens gömställe i sand istället. Just nu kör Trimacen med taktiken att totalt ignorera sin nye kompis... undrar hur detta skall sluta! Chokladmalen ser hel och fin ut än så länge!
                        Anders Lindersson
                        Anders Akvariesida

                        Kommentar

                        • anli
                          • October 2002
                          • 654

                          #13
                          Funkar bra med chokldmalen (randig knorrmal) fortfarande, ser helt oskadad ut!
                          Är det nån som vet om den prickiga knorrmalen är lika tålig?
                          Anders Lindersson
                          Anders Akvariesida

                          Kommentar

                          Arbetssätt...