Triangeldrama?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • manta
    • December 2003
    • 147

    Triangeldrama?

    Hej

    Ska skaffa kakadua-ciklider (1 hanne +3 honor) till mitt 222l akvarium. Undrar om man skulle kunna ha ett stim på 20 neontetror och en kampfisk hanne med 3 honor med dem? De har ju samma temp och pH krav så på det sättet är det ju inga problem. Tänkte mer om de inte går att ha ihop pga andra orsaker.

    MVH Markus
    - 320L-Malawi Akvarium
    - 222l-sydamerikanskt
    - 60l yngelakvarium
    http://malawiciklider.tk/
  • manta
    • December 2003
    • 147

    #2
    Det blir nog den kombinationen. verkar ju inte vara några komplikationer med det som ingen har har sagt till =)

    Vad man pratar för sig själv, men som de säger, man får ju då de svar man vill ha.

    MVH Markus
    - 320L-Malawi Akvarium
    - 222l-sydamerikanskt
    - 60l yngelakvarium
    http://malawiciklider.tk/

    Kommentar

    • kampfisken
      • September 2003
      • 666

      #3
      Kampfiskar ska helst inte hållas tillsammans med livliga, snabba och "nerviga" fiskar, då kampfiskar är långsamma graciösa jägare som gillar att smyga sig på flytande foder (främst röda mygglarvar) "bakifrån" så det liknar en sorts jakt, är risken att dom blir utan mat då tex. snabba och pigga neontetror hinner käka upp all mat innan kampfisken har "smygigt färdigt" runt födan. Har förut haft kampfiskar ihop med små tetror och konstaterade även att om det kommer för många fiskar (tex. ett stimm neoner) där maten flyter runt på ytan, så simmar kampfisken iväg och väntar på att det inte ska bli lika trångt där maten är, vilket också resulterar i att han får gå hungrig. De kampfiskar jag har och har haft är vidare väldigt kräsna med maten, de vägrar äta något annat än röda mygglarver, någon gång ibland kan dom "uppoffra" sig att äta finhackade räkor, men enbart de bitar som flyter runt. Mat som ligger på bottnen har dom inte varit intresserade av. Dock så har jag testat en hypotes jag fick i somras; Jag tänkte som så att om jag köper en liten kampfiskhane (en ungfisk) med honor och låter dom få växa upp i akvariet så kanske dom inte blir så kräsna med maten. Min hypotes höll; De kampfiskar jag har i det akvarium de fick växa upp i äter med glädje vanligt flingfoder! Det här är väl allt jag kan skriva om kampfiskar ihop med andra fiskar. Ha´re bra ;-)!
      Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

      Kommentar

      Arbetssätt...