apistogramma?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    apistogramma?

    Hej
    Nu skall jag ge mig in på dvärgciklider av släktet apistogramma, detta är fiskar som jag aldrig tidigare försökt meg på.
    När jag läser in mig på dom olika arterna så står det på varje art att man skall ha en hanne och många honor, men i affären säljer dom bara dom parvis.
    Går det att hålla dom parvis?
    Från början tänkte jag mig 5 honor och en hanne i mitt 375 liters. Men efter ett besök i min lokala butik så fick jag rådet att köpa två par i stället.
    Klart att hannarna är dom snyggaste och att det blir snyggare med två hannar av olika art. Men det känns inte rätt eftersom i naturen har honor microrevir och hannarna större revir med många microrevir/honor.
    Nå, många frågor men:
    1: kan man ha apistogramma ciklider parvis, låt säga 2 par av olika arter i 375 liter?
    2:Var kan man hitta en handlare som säljer 1 hane och 5 honor av samma art som en grupp?
    3: några tips på bra arter för en som aldrig provat apistogramma innan?
    MVH
    Magnus
    min zoon
  • Peter1904
    • February 2003
    • 1079

    #2
    Hur bra det går att ha dom parvis varierar från art till art. Nijsseni bör man nästa ha parvis, kakaduor vet jag folk som haft parvis utan problem.

    Kommentar

    • Peter_F
      • October 2003
      • 693

      #3
      Jag har 2 par Apistogramma agassizii som går i ett 300L kar. För att det ska fungera måste man prova sig fram vid möblering i karet. Du måste ha några "naturliga" gränser för att inte reviren ska angränsa mot varandra. Gärna ha några hideaways, så hanarna inte har konstant ögonkontakt. Mina har faktiskt valt en hona var, men det händer att hanarna är framme och hälsar och visar upp sig för respektive vilket är ganska kul att titta på. Ända tills de får ögonkontakt....

      Mellan dessa två revir har jag ett par Egyptiska munruvare. Det fungerar bra iom att de håller sig i mellan och övre skiktet. Till skillnad från Ap. agassizii som håller sig vid botten.

      Jag har iofs funderat på att skaffa fler honor för att öka chanserna för lek. I de butikerna jag har kollat efter honor är det inga problem att köpa styckvis. Undantag när det bara är ett par kvar.

      //Peter
      "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
      Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Har du några butikstips?
        jag har tittat på cacaduoides, agasizzi och borelli. Skulle 1 hane och 3-5 honor av cacaduoides och 1 hanne och 3-5 honor av någon av dom andra två funka i ett 375 kar? jag har ett tätt planterat växtkar.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Peter_F
          • October 2003
          • 693

          #5
          Magnus: Jag handlar bl a i följande två butiker http://www.zoogiganten.se/ http://www.akvariepiraten.se/

          Länktips: http://www.och.nu/apistosweden/

          //Peter
          "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
          Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Tack
            Något annat man bör veta?
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Peter_F
              • October 2003
              • 693

              #7
              Det är väl som Baloo i djungelboken... Jag har lärt dig allt jag kan =)

              Klart underskattade fiskar. Lycka till...
              //Peter
              "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
              Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Tror ni att 15 st corydoras sterbai kommer att göra livet svårt för apistogrammorna? Är det sannt att man inte kan få dom att äta torrfoder? Är det nödvändigt med grottor eller räcker det med tät växtlighet?
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • Peter_F
                  • October 2003
                  • 693

                  #9
                  Apistogrammorna bryr sig inte om de andra arterna och vise versa. Mina äter flingfoder, mygglarver & cyklops med stor aptit. Jag provade små krukor ett tag med de var helt ointresserade. Däremot fungerar växter och rötter. Ju mindre plats & krypa in, desto bättre. T ex en mindre Anubias på en lavasten(golfboll size) är utmärkt revir för en hona.
                  "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
                  Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

                  Kommentar

                  • snicke
                    • March 2003
                    • 118

                    #10
                    Om det ska finnas chans till lek, så bör du kolla upp vilka arter som klarar vattnets hårdhetsgrad. Det finns ju några arter som kan leka även i lite hårdare vatten, agassizi, sp.Redpoint m.fl.

                    Jag skulle föreslå två eller tre par av samma art. Om det är olika arter, kan det nämligen hända att vissa försöker bilda par över artgränserna och tränger undan de andra individerna av sin art - vilket ju inte är önskvärt.

                    Kommentar

                    • Mattias Andersson
                      • March 2003
                      • 826

                      #11
                      Att dom inte skulle käka flingor e nonsens, iallafall dom jag har haft har ätit flingor med förtjusning

                      Mina håller sig mest vid grottorna förrutom Kakaduan som e lite överallt

                      Paletten o Kakaduan håller iallafall jag parvis, de samma med Fjärilscikliden, som iofs var väldigt skygg och känslig...

                      Kommentar

                      • carlsberg
                        • April 2003
                        • 85

                        #12
                        jag har bara erfarenhet av cacaduoides och om du vill ha lek på dom så ska du börja med 2 honor o en hanne för annars så har han så svårt o välja vilken skönhet han vill ha

                        Kommentar

                        • Deemer
                          • August 2003
                          • 145

                          #13
                          Jag har en rätt så kort erfarenhet av cacaduoides, men här kommer lite. Jag köpte en hane och en hona, och lät dom flytta in i ett 50 liters akvarium. Efter 2 dagar hade de lagt rom i min kruka, men det blev tyvärr uppätet av en mal.
                          Hanen tycker om att gömma sig under Anubias växter, och honan har grävt gropar under en rot, så det är nog lek på gång igen.
                          Cacaduoides är inte parbildande så man ska gärna ha en hane med fler honor. Om dom har lekt så är honan hela tiden inne grottan och vaktar rommen. Så om honan är i ett grottaktigt ställe hela tiden så har de nog lekt. Innan lek så skakar de framfär varandra mycket.
                          MVH:
                          <font color="blue">Andreas</font id="blue">

                          50 l - Kakaduacilkid
                          100 l - Sällskap
                          150 l - Black Molly odling
                          375 l - planering (blivande discus)

                          Kommentar

                          • Tropfrog
                            • October 2002
                            • 8078

                            #14
                            Nu börjar det klarna lite för mig. Först tänkte jag många honor och en hanne. Men nu lutar det mer och mer åt att bli två arter, nämligen cacadua och regnbåge. Av varje art tänker jag mig 1 hanne och 2 honor. Vad tror ni om det i ett 375 kar?
                            MVH
                            Magnus
                            min zoon

                            Kommentar

                            • Peter_F
                              • October 2003
                              • 693

                              #15
                              Magnus: Inte för att på något sätt förstöra din komposition, men...
                              är inte cacadua & regnbågs honorna mycket lika??? Är det inte risk för korsningar.

                              Har för mig att de sa det till mig i butiken. Jag hade oxå planer på denna mixen.

                              Som sagt jag är lite osäker, så kolla detta en extra gång.

                              //Peter
                              "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
                              Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

                              Kommentar

                              Arbetssätt...