scalare lagt ägg - hjälp mej

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sammo
    • February 2003
    • 204

    scalare lagt ägg - hjälp mej

    min flickväns scalare har lagt ägg idag, vad ska vi göra nu?
    den har lagt dem på en anubis mitt i akvariet o vaktar dem noga. kan man se om dom e befruktade, gör hane det direkt eller kan det dröja?
    ska jag ta upp äggen o lägga dem i ett annat kar.
    ? ? ? ? ?
    / sammo

    100L - växt m regnbåg & malar

    Min Zoon
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Hej

    Hanen ska befrukta dem med en gång, och även hjälpa till med yngelvården. Ta bort dem från föräldrarna ska man nog helst inte göra, dels för att föräldrarna kan behöva öva några gånger, och tar man bort äggen varje gång får de aldrig schansen att göra det. Men också för att ynglen troligtvis behöver präglas på föräldrarna, så att de själva har lättare att lära sig yngelvård. Och i och med att de kan behöva öva, så ska man inte ge upp om de inte lyckas de första gångerna.

    Om ett par gång efter gång äter upp äggen, så kommer de nog inte så bra överens, och då kan man testa att byta den ena. Men det kan också vara så att de tappat yngelvården, kanske för att de själva inte fick gå hos föräldrarna, eller på grund av ett genetiskt fel, och då ska man nog inte avla på dem i alla fall.

    MVH Micke
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    Arbetssätt...