Fundering på crenicichla och teleochicla kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frontosan
    • February 2002
    • 154

    Fundering på crenicichla och teleochicla kar

    Hej!
    Jag har ett akvarium på 375l. I det karet har jag bla Crenicichla regani. Jag hade tänkt att sälja mina andra fiskar (blåciklid o tigerciklid) och skaffa en grupp teleocichlor 1+3 och skaffa en grupp ungdjur av crenicichla compressiceps. I akvariet ska jag ha ganska så ycket rötter och ha stenar mellan 0,5- 20cm och he en power head 800 och en eheim 2252. Tycker ni detta verkar bra?

    Tacksam för svar!

    Mattias forselius
    Mattias forselius
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej,
    Du kan läsa lite om dvärgcrenicichla på denna zoopet-sida http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=44
    Jag tycker nog inte att just C. regani skall hållas ihop med Teleocichla eller C. compressiceps (däremot passar dessa båda nog bättre ihop) eftersom de dels inte lever i samma typ av miljö och dels pga att regani blir en bit större än dessa.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Frontosan
      • February 2002
      • 154

      #3
      Vad spelar det för roll?? Mina regani är jätte snälla och måste man få alla fiskar i lek. ph ska vara ca 6,5 och det är ju ganska lämpligt till alla arterna.

      Mvh: matte

      Mattias forselius
      Mattias forselius

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Hej igen,
        Du frågade ju - "Tycker ni detta verkar bra?" och jag svarade då vad jag tyckte, sedan är det väl upp till dig om du vill följa rådet eller inte.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell

        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Lukas
          • April 2002
          • 1211

          #5
          Hej!
          Som sagt var har jag en grupp 1+3 T. prionogenus i ett 180 liters kar, och jag undrar om jag skulle få plats med ett par C. compressiceps som sällskap i karet??
          /Lukas

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Hej Lukas,
            Det är svårt att säga, det beror nog lite på hur akvariet är utformat dvs det skall ha en rejäl bottenyta (framförallt vara långt), minst 0.5 kvm.
            Det skall sedan ha en kraftig cirkulation och innehålla gott om gömställen.
            Uppfylls bara dessa villkor tror jag nog det kan funka, men det är en liten chanstagning eftersom det rör sig om tuffa arter.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell

            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Frontosan
              • February 2002
              • 154

              #7
              Hej Kjell! Nu har jag köpt 4st teleocichlor men om inte det går bra så kanske ja kan sälja de. me´n än så länge går det bra.
              Mvh: Matte

              Mattias forselius
              Mattias forselius

              Kommentar

              • Lukas
                • April 2002
                • 1211

                #8
                Hej!
                Roligt att du äntligen köpt teleocichla, välkommen till klubben!!
                Ska vi köra ett odlingsförsöksprogram på dem??, om några veckor...

                i Mitt kar är bottenytan o.4 kvadrat meter, fullt med sten, skiffer rötter blandning av sand och grus. Får jag syn på C. compressicps så ska jag köpa ett par, och går det inte, så får jag göra mig av med dem...
                /Lukas

                Kommentar

                • Frontosan
                  • February 2002
                  • 154

                  #9
                  Ja vi kanske kan odla de om jag köper ett till akvarium men det har vi inte plats med men en har jag inte sett på hela dagen nämligen den minsta. Kan crenicichlan ha stressat ihjäl den??

                  Tacksam för svar!

                  Mvh: Matte

                  Mattias forselius
                  Mattias forselius

                  Kommentar

                  • Lukas
                    • April 2002
                    • 1211

                    #10
                    Hej!
                    det är klart att crenicichlan kan jagat ihjäl den, men det får du studera själv....om de blir jagade altså.
                    Men teleocichlor verkar vara såna som mobbar mindre individer, men andra arter bryr sig de knappast om, enligt mina erfarenheter än så länge...
                    /Lukas

                    Kommentar

                    Arbetssätt...