Altumscalarer från pH 5 till pH 7

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    Altumscalarer från pH 5 till pH 7

    Hallojs!
    Jag har blivit erbjuden att köpa 3 st vuxna (dryga året) Altum. Dessa har gått i torvfiltrerat vatten som gått ner i pH närmare 5, vi har ett pH som ligger på mellan 6,8 och 7,0... tror ni att det funkar??? Jag har torvstrumpor i karet men det sänker inte pH nämnvärt, ska jag ta och pula en torvstrumpa i innerfiltret kanske????
    Scalarerna dyker upp här i morgon kväll, så det är inte så mycket tid för att fundera och experimentera heller...
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon
  • JR
    • April 2003
    • 2112

    #2
    den inkoppningen lär bli lång, men visst borde det fungera.
    jag har flyttat fiskar 1.5 i PH och de har överlevt och ynglat efteråt.. vet inte hur ömtåliga altum är men..

    du kan ju köpa ekbarksextrakt, sänker fort & bra, sen höja sakta över några dagar?
    --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
    http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Hur kan du veta att dom är året gamla?
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        Hur lång ikoppning rekommenderar ni???

        Att dom är dryga året var en gissning från nuvarande ägaren, de var tydligen ganska små när han köpte dem...

        Tänkte i samma banor som du JR när jag funderade på torv i filtret... att jag kanske kan sänka till någon sorts mellanting och att verkan av torven sedan avtar succesivt.. men det kanske inte ger någon större effekt med torvgranulat i pumpen heller... ska nog testa... Känns som om pH förändringen skulle ske lite mera varsamt med torv... har ju andra fiskar att ta hänsyn till också...
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          Kom på att han som har Scalarerna nu har samma kranvatten som vi och han sa att han fick ner pH till 5 med torvfiltrering, ska nog slå honom en pling i kväll.... återkommer till er!
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #6
            Nu är Scalarerna hemma hos mig... Efter att ägaren gjort en ny mätning av sitt pH så blev det lite lugnare, det låg på 6. Han sa att det med hjälp av torv i ytterfiltret "plötsligt legat på 5", så det handlar nog snarare om pH svängningar på grund av lågt kH får jag förmoda.
            Koppningen tog dryga två timmar och fiskarna kom i karet med ränderna i behåll, så det var nog inte en allt för traumatisk flytt...
            Scalarerna är lite fransiga i fenorna och jag såg en grå hinna över ögat på två av dem, så det har kanske varit lite nitrit/nitrat i deras gamla kar, hoppas det ger sig här.
            Mitt största problem nu är hur jag ska göra med mina gamla Scalarer... Jag har två sedan tidigare, en jättekaxig och en vek som bara stått i ett hörn... Den kaxiga har fått en tillfällig bostad i ett annat kar, men den veka lät jag gå kvar.... Tyvärr är det nu så att dessa tre bjässar till Altum låter sig styras med av den lilla veklingen! Han kör med dem i karet och nafsar dem i sidorna... Det känns som om det vore omöjligt att flytta in den kaxiga och den lilla veka som går där nu kanske också måste bort... Jag ska ge dem en dag och se vad som händer i alla fall...
            Hur som helst så är det magnifika djur dessa Altum... finns väl bara en nackdel... man kommer aldrig att kunna ha "vanliga" scalarer igen... de ser rätt futtiga ut om man säger .-)
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • JR
              • April 2003
              • 2112

              #7
              såklart man kan =)
              jag har fortfarande guppies & tycker de är jättefina =)
              jag har vanligt par scalarer med, som ser ut att förbereda sig för lek, DET är kul =) jag vill ha massa scalarebebisar!!!!
              lycka till med dina altum...få dem att leka? =)
              --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
              http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

              Kommentar

              • Tant Nancy
                • April 2002
                • 5407

                #8
                Jag tycker också att Guppys är fina, har dem i flera av mina kar... Tycker också att vanlig Scalare är snygg... men just i mitt stora kar ser dom onekligen "futtiga" ut nu, och ändå är det inte fullvuxna Altum, dom är väl sisådär dryga 15-20 cm mellan fenspetsarna, men grova....
                Har nu flyttat ut den sista "vanliga" också... tycker att nykomlingarna ska få lite lugn och ro, de är ju inte i helt bra skick.
                Har inga planer på att odla Altum....är nog ett ganska omöjligt projekt... även om somliga påstår att vi har hormoner i vattnet eftersom alla fiskar leker hos oss :-)
                MvH
                Tant Nancy
                www.gladafisken.aqualogen.se
                Mitt fotogalleri
                Dagbok
                Min zoon

                Kommentar

                Arbetssätt...