scalare lek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JR
    • April 2003
    • 2112

    scalare lek

    har två scalarer som efter att ha kommit i mitt stora kar för en vecka sen börjat skaka för varandra..den störra har en bula på pannan, antar att detta är en hane.
    skakningarna kom dagen efter att jag släppte ner dem, men idag har den större börjat jaga den mindre emellanåt & ibland skaka.. den jag tror är hona har en bula på magen, nån som haft scalareägg som känner igen detta? eller skall jag kolla om den börjar bli sjuk? eller har den kanske bara käkat för mycket? den andra är smal...
    --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
    http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/
  • kia
    • August 2003
    • 366

    #2
    Mina skalarer la rom i går (för andra gången) på ett blad. De uppförde sig och såg precis ut som du beskriver (honan har haft en ganska markant bula på magen några dagar). Dagen innan de la romen putsade de och städade bladet de sedan la rommen på.

    Förra gången åt de upp allt första natten. I natt satte jag en 15w lampa så de skulle få nattbelysning. Nu på morgonen var all romen kvar! (Gu´ vad spännande).
    Nybörjare, Nivå II .
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
    "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

    Kommentar

    • ssm6sky
      • September 2003
      • 61

      #3
      Att ha en svag lampa som lyser på natten är bra, men om man har malar i så är det säkert dom som äter upp romen så var det för mig ett antal gånger.Det kan oxå ta några ggr för föräldrarna att lära sig att sköta rom och yngel. Lycka till.
      540l VF Etroplus Suratensis

      Kommentar

      • JR
        • April 2003
        • 2112

        #4
        jag har malar i också..men jag har en avdelning av karet med malyngel & guppy, som får flytta om de börjar leka...då får de gå däri ensamma & lägga ägg, borde öka chansen att bli nåt då!!
        det är ungefär 50*50*45 där jag delat av med filtermatta, räcker det? karet är på 450 liter allt som allt.
        --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
        http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

        Kommentar

        • PixelHermit

          • May 2002
          • 107

          #5
          "Bulan" på magen ni talar om kallas (bland annat) "genitalpapill", och är helt enkelt honans äggläggningsrör - det är därför det bara syns dagarna kring leken. Hanen har också en genitalpapill, men denna brukar synas någon dag kortare tid än honans. Dessutom är honans genitalpapill ganska stor och trubbig, medan hanens är betydligt kortare, och spetsig.
          Detta är för övrigt det enda säkra yttre skillnaden mellan könen.
          X
          X
          Läs gärna min artikel om killis-släktet Nothobranchius:
          http://sv.wikipedia.org/wiki/Nothobranchius

          Kommentar

          • JR
            • April 2003
            • 2112

            #6
            jo fast jag menar en BULA..ungefär som hon var gravid..eller svalt ett par guppy hela =)
            --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
            http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

            Kommentar

            • Mogwai
              • November 2002
              • 3021

              #7
              Det eneda sättet som jag ser på att mina 2 lek-par som jag har skall till att leka, vilket de gör ganska så regelbundet, är att de börjar att putsa som tokfnattingar på det stället de ska lägga rommen på. För smoke-scalarernas del så har de fått dille på att lägga romkornen på gummipackningen på doppvärmaren. Mitt andra par är en helsvart och en randig slöj ( honan ). Jag har ytterligare en stor helsvart scalare, som jag förtvivlat försöker att se om det är en hona eller en hane !! Och både honan och hanen av de andra paren jagarden, men endast då de är i lektagen. Annars så ggår det hur bra som helst. Skulle vara kul dock att få tag på en partner till denna ensamma också, så kanske man får 3 lekpar ??

              Kommentar

              • Qwerty
                • December 2003
                • 526

                #8
                vad 'r det f;r skalarer ni har?
                363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

                Kommentar

                • Mogwai
                  • November 2002
                  • 3021

                  #9
                  Mina lekpar är: 1 par smoke och ett blandat par av helsvart ( hane ) och en randig slöj ( honan )

                  Samt en ensam scalare som är helsvart.

                  Kommentar

                  • Qwerty
                    • December 2003
                    • 526

                    #10
                    är det lätt att få yngel på skalar
                    363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

                    Kommentar

                    • Mogwai
                      • November 2002
                      • 3021

                      #11
                      Jag har inte haft möjlighet att ta hand om romen, för yngelkaret är redan fullt av molly-yngel och ancistrusar. Men så fort som jag sält dessa så ska jag ta ett av paren och låta dem leka ifred i yngelkaret.
                      På en annan tråd i detta forum så finns det en länk angiven till en bra sida där det finns en bra beskrivning på hur man ska gå till väga. Kommer dock inte ihåg vad den tråden hette......

                      Kommentar

                      • Mogwai
                        • November 2002
                        • 3021

                        #12
                        Dte knepiga är ( vad jag har hört ) är att förhindra att romkornen möglar, eller blir svampangripna. Men om man tillsätter metylenblått i vattnet så ska detta visst förhindras, samt en bra cirkulation på vattnet med mycket syre i.

                        Kommentar

                        • Poseidon
                          • February 2003
                          • 1255

                          #13
                          Det här ä länken till Marias sida dels om Scalareodling.

                          http://hem.passagen.se/maria_augustsson/page78.html

                          Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                          Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                          Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                          www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                          Kommentar

                          • Mogwai
                            • November 2002
                            • 3021

                            #14
                            Tack Poseidon !! Det var den jag var "ute och fiskade" efter ju !!!

                            Kommentar

                            • Poseidon
                              • February 2003
                              • 1255

                              #15
                              Det var så lite...så.

                              Hoppas på att du lyckas!!!

                              Om du ska försöka så kan jag nog rekommendera att ha ett lagom stort kar 80-100 liter eller större å att låta två st. mindre firrar va med i det kar de ska leka i, det aktiverar/stimulerar skyddsinstinkten hos Scalare att vakta romen.

                              Ha det.
                              Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                              Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                              Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                              www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                              Kommentar

                              Arbetssätt...