tetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niina
    • April 2003
    • 229

    tetror

    Köpte Kardinaltetror till mitt akvarium med skalarer. 2 st skalarer har gått med tetror innan och skiter i dom, har 4 nya som inte gjort det och 2 st är på dom hela tiden (ogillar dom just nu).
    Kommer de sluta jaga dom någon gång? Skrev om taskiga skalarer och det är just de 2 som jagar tetrorna.
    Eller ska jag behöva byta bort dom eftersom de är bråkstakar, (är nog hona och hane).
  • Niina
    • April 2003
    • 229

    #2
    I det hära fallet tar jag hellre bort de 2 skalarerna än tetrorna. Såg precis att en tetra kommer dö inatt... De 2 skalarerna förtjänar inte mer än 50 liters akvarium (går i 450).

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Hej

      Förtjänar? De gör ju bara vad scalarer gör naturligt. De är rovdjur. Jag tror för min del att när de upptäcker att de inte kan äta dem, så kommer de att sluta. Jag hade discus och bilfiskar ihop, och på nätterna så högg discusarna efter bilfiskarna ibland, för de såg bara nå´t som glimmade till. Som sagt, jag tror att de kommer att sluta, och att "bestraffa" dem genom att ha dem i ett för litet akvarium kommer inte att göra nå´n nytta, det kommer bara att få dem att vantrivas.

      MVH Micke
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Niina
        • April 2003
        • 229

        #4
        Iförrgår mördade den, inatt mördade de 2 st. Jag såg dom flyta runt. När dom var döda rörde dom inte skalarerna dom längre. Om det nu är så kul att döda tetrorna så kan de faktiskt käka upp dom oxå! Inatt fick jag iaf flyttat hälften av tetrorna till ett annat akvarium och ska försöka få tag i de andra idag.
        + så är dessa 2 mer roviga än någon annan skalar jag haft innan.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Hej

          Vissa par är mer revirhävdande än andra verkar det som, jag hade ett scalarepar som var rejält aggressivt mot ett eldbukspar, särskilt honan var grinig. Så det kan helt enkelt ha varit så att de såg de nya småfiskarna som inkräktare, och i ett litet akvarium har ju de ingenstans att fly.

          MVH Micke
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Iförrgår mördade den, inatt mördade de 2 st.
            Lite konstig inställning - som Micke skriver så är det deras naturliga beteende. De skalarer som inte är så rovgiriga är snarare sådana som avlats i så många generationer att de tappat sitt naturliga beteende.
            Skalarer och små tetror hör helt enkelt inte hemma i samma akvarium.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Niina
              • April 2003
              • 229

              #7
              Jag skulle nog klaga på skalarerna fortfarande, man ser ju klart skillnad på alla, 4 snälla som inte bryr sig och bara 2 av dom har gått med tetror innan, de andra 2 är roviga mot allt som rör sig i akvariet. De går i ett 450 liters akvarium så det är inte lite plats.

              Kommentar

              • Haleli
                • August 2003
                • 413

                #8
                Hej Niina!
                450 liter är ett mycket begränsat livsutrymme jämfört med fiskarnas naturliga svängrum i frihet !
                Tetrorna har ju ingen möjlighet att fly undan rovfiskar i ett akvarium
                Alla rovfiskar har dessutom olika temperament-vilket bevisas av att det alltid finns en hack-kyckling,(lägst rangordnad individ),i alla grupper.Så dina scalarer visar ett helt naturligt beteende.Några som är tuffare,några som är "fredligare".
                Scalarer är härliga fiskar,dom kommer att trivas utmärkt i ditt akvarium.Mitt råd till dig blir att snarast flytta de små tetrorna.
                Lycka Till !

                Lisa

                Kommentar

                • Rebecka
                  • September 2003
                  • 561

                  #9
                  Små stimmfiskar med större rovfiskar sker på egen risk tycker jag...
                  Alla rovfiskar äter det dom får in i munnen. Det är ju en självklarhet tycker jag...
                  50 liter är föressten för litet för scalarer, som blir välldigt höga och ganska långa (om de får tillräckligt utrymme)
                  Varför inte skaffa en lite större stimfisk om du absolut vill ha det?
                  Dolksticktetra är fin när den färgat ut helt. Även kilfläcksrasbora är jättefin! Och inte så lång-smal att den går in i en hungrig scalarmun...
                  Good luck with the hunters!
                  http://underwatergarden.blogspot.com


                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132135

                  Kommentar

                  Arbetssätt...