Fiskkombination, sajicaciklider + ...vaddå?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    • January 2002
    • 1153

    Fiskkombination, sajicaciklider + ...vaddå?

    Hej

    Vad kan man ha för ciklider tillsammans med Sajicaciklider? ...helst någon annan centralamerikanare, gärna någon som blir lite större och som skiljer sig markant utseendemässigt från Sajicacikliden.
    Jag har kikat lite i "Back to nature, Akvarieguide" och hittat några intressanta ciklider...
    Texasxiklid
    Multispinosaciklid
    Jack Dempsey
    Salviniciklid
    Eldbuk
    Sebraciklid alt. Elfenbensciklid
    Citrinellumciklid

    Tror ni att man kan ha någon av dessa tillsammans med Sajicaciklider?
    Observera att samtliga fiskar kommer att vara väldigt små när jag skaffar dem så deras vuxenstorlek kan vi strunta i än så länge.

    Mvh Fredrik Isaksson

    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • Lukas
    • April 2002
    • 1211

    #2
    Hej!
    iochmed att sajicacikliden inte blir så stor så skulle jag inte ha sådane tillsammans med de stora aggresiva centralamerikanerna, salvini,texas,jack dempsey. Jag skulle hellre råda dig till att ha dem ihopp med eldbuk eller sebraciklid. Men tänk på att dessa arter är mycket aggresiva, speciellt den sistnämda, så det är nödvändigt med ett kar på minst 200 liter.
    Lycka till!!
    /Lukas (som inte kan så mycket om centraler)


    Kommentar

    • FI
      • January 2002
      • 1153

      #3
      Sajicaciklidens temperament liknar sebraciklidens väldigt mycket, dvs hyfsat lugn innan lek och tokaggressiv vid lek. Det är nog tyvärr just det som är problemet med sajicaciklider, de är hur aggressiva som helst under själva lekperioden och tills ynglena har vuxit lite men efter det så blir de i många fall för snälla för att de ska gå att kombinera dem med andra fiskar på ett bra sätt...
      För aggressiva för vanliga fiskar och för snälla för andra centralamerikanska ciklider. Det är lite trist faktiskt.

      Jag läste precis att man inte ska kombinera sebran och sajican, de kan tydligen korsa sig om man har otur så den kombinationen får jag nog strunta i. Men eldbuken ska jag kolla närmare på, den har ju ett väldigt speciellt utseende. Tack för tipsen.

      Mvh Fredrik Isaksson

      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • wenger
        • July 2002
        • 68

        #4
        Jag har eldbuk och sajica tillsammans och det är inga problem alls.Fast dom större cikliderna ska du nog strunta i.

        Kommentar

        • Peter G
          • January 2002
          • 339

          #5
          Om du har ett stort kar(700+) kan hålla Sajica ihop med t ex Nicaraguensis eller kanske t ex Vieja Synspilum.

          Annars är ju Multispinosa en mycket trevlig ciklid som inte alls liknar Sajican till färg och form.


          /Peter
          http://akvarium.mirrorz.com
          http://akvarium.mirrorz.com

          Kommentar

          Arbetssätt...