Mina viejitor har lekt. Fan vilket trassel det har varit, men nu sitter dom där i grottans tak; 40-50 små röda ägg. Nu börjar jag ångra att det är ett så stort akvarium de går i, 150 liter, hur ska jag kunna mata ynglen? Sen är kanske 14 Otosinclus lite väl mycket. Vi får se hur det går...
Äntligen lek! (Apistogramma viejita)
Kollaps
X
-
Hej Martin
Du kan åka till närmaste sjukhus och flirta med någon skjuksköterska. Be att få en engångsspruta modell större. På den silikonar du fast ett plaströr som räcker ner till bottnen. I sprutan suger du upp nykläckt artemia. Sedan är det bara att spruta ner maten till ynglen. Efter ett tag har fiskarna lärt sig att plaströret betyder mat.
Lycka till
Guy -
Efter ditt tips har jag undersökt vad man kan få tag i...
Här följer resultatet:
Ett styck 5 ml spruta (modell barnmedicinspruta, finns på apoteket); kr 9:50
Ett rör 5 mm diameter (hobbyrör, finns på akvarieaffär); kr 12:-
En meter luftslang; kr 5:-
Summa; kr 26:50
Istället för att limma så skarvar man med luftslang, det behövs bara 2 cm ungefär. Blir lika lufttätt som att limma. Man tar ungefär 40 cm av röret så att röret rymmer hela uppsugningsvolymen (5 ml). Om röret är kortare så kommer luften i sprutan att gå ut före vätskan i sprutan.
Tack för tipset!¡Hasta la victoria siempre!Kommentar
-
Du köpte också idén alltså?Smart idé det där... Jag upptäckte att det var mycket lättare att separera den nykläckta artemian från äggen när man använde den också... Då blir fiskarna inte lika förvirrade som när man har i lika mycket (egentligen mer) ägg som artemia.
I vilket fall som hellst så verkar det som om de funnit varandra igen. Hade lite strul efter att ha flyttat dem två gånger. Nu är de framma och spelar och gömmer sig inte lika mycket som tidigare. Antar att de vant sig vid hur mycket mer liv det är på mitt rum än det var i akvarielokalen, där de gick innan.¡Hasta la victoria siempre!Kommentar
-
Jo antagligen, jag hade problemet med en hona till som jag hade. De bråkade bara så näår hon ruvade så var hon bara å jagade den andra honan och då var det fritt fram för de andra fiskarna att ta en munsbit... Hur funkade din hona när hon ruvade var hon ute och käckade eller isolerade hon sig?Lyssna/lyssnar o lär medans det finns tid för det.Kommentar
-
Hon gjorde lite blandat. Tydligen tyckte hon att grottan var ganska tryg för äggen, för hon var ute och åt ibland och vaktade inte hela tiden som jag sett med andra honor som haft mer öppna grottor/hålor. Vad hon gjorde var att hon grävde igen öppningen så att hon precis kunde pressa sig igenom om hon simmade på sidan. Det har hon iofs gjort tidigare utan lek, då för att undvika hanen.
Anledningen att jag upptäckte leken var att jag såg hanen simma ut från grottan en dag, dagen efter så simmade honan så där typiskt mammigt - ryckigt, stelt med bukfenorna rakt neråt - och så var hon kalasgul.¡Hasta la victoria siempre!Kommentar
-
Jo mina är på tredje dagen nu och honan är knallgul och har fläckdräkt, hanen howrar över grottan och låter henne inte komma ut förutom för att äta. De har misslyckas många gånger så ja hoppas att de är mer rutinerade nu.Lyssna/lyssnar o lär medans det finns tid för det.Kommentar
Kommentar