Problem med min Scalar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vigg3
    • November 2003
    • 21

    Problem med min Scalar!

    hej!
    jag har ett lite problem med en av mina 2 scalarer. problem är att han är aggresiv mot den andra scalaren och mot mina skäggmunsmalar.. men inte mot fjärilcikliderna han åker fram och nafsar på scalaren och på malarna .. varför gör han det? är det ett parningstecken från honom? den andra scalaren är en hona.. men han verkar riktigt förbannad på malarna .. någon som upplevt liknande? tacksam för alla svar
    1st 60l akvarie
    2st Scalare
    4st Fjärilciklider
    10st Neontetror
    3st Ancistrus
    1sr Black ghost
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    #2
    Det är naturligt för skalarerna att kivas lite sinsemellan. Det är lätt att se hela rangordningen på mina 8st för den dominanta hanen nafsar på alla andra, den under honom nafsar på alla utom den dominante och den under den nafsar på alla under men inte de två över osv. Så länge de inte biter i fenorna eller mobbar någon så behöver du inte oroa dig. En mobbad fisk är stressad och gömmer sig gärna.

    Varför den ger sig på ancistrusarna vet jag inte, kanske för att de också är framfusiga/dominanta fiskar?
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

    Kommentar

    • Vigg3
      • November 2003
      • 21

      #3
      hej.. mm den andra (scalar honan) har gått och gömt sig mellan alla växter och hanen (som jag tror är hanen) står och putsar på pumpen hela tiden (snart 2dagar) Scalaren ger sig ju bara på malarna när de kommer nära pumpen men de ser inte ut som att de ska bli några ägg för scalarerna är ju inte spec. mkt med varandra utan en är ju mest gömd och den andra putsar pump (trots att jag har andra mkt finare stället ) så jag vet inte riktigt. . det kanske blir rom läggning inatt? eller?
      1st 60l akvarie
      2st Scalare
      4st Fjärilciklider
      10st Neontetror
      3st Ancistrus
      1sr Black ghost

      Kommentar

      Arbetssätt...